RSS

Föräldrars utsatta situation i läsandet

24 Jul

Idag kan man läsa på news.bbc.co.uk att tio procent av de engelska föräldrarna, har problem med att högläsa för sina barn. De förstår inte själva alla ord och hittar på ord som de inte kan läsa korrekt.

Detta problem har aldrig riktigt uppmärksammats tidigare vad jag vet. Och det är säkerligen ett lika stort problem här som i England. Skolan lämnar över allt mer av ansvaret för läsinlärningen till föräldrarna och menar att det är elevens eller föräldrarna fel när en elev inte kan lära sig läsa på rätt sätt, d v s ”knäcka koden”.

Ett känt faktum är att det bästa sättet för ett barn att lära sig läsa utan att få ångest, är att lära sig läsa innan skolan börjar. Har inte barnet knäckt koden vid inträdet i skolans första klass är det stor risk att barnet drabbas av läsångest och i värsta fall läs- och skrivsvårigheter. Den största riskfaktorn är skolmiljön, d v s den pedagogik som lägger allt ansvar på föräldrarna, som är den gängse numera.

Det är emellertid skolans ansvar och inte föräldrarnas att lära våra barn och ungdomar att läsa, skriva och räkna. Skolan har det pedagogiska ansvaret och föräldrarna har ansvar för att förse barn och ungdomar med trygghet, husrum och mat.

Varför tar inte skolorganisationen sitt ansvar?

 
1 kommentar

Publicerat av på juli 24, 2007 i Skolan

 

Ett svar till “Föräldrars utsatta situation i läsandet

  1. Annaa M

    augusti 15, 2007 at 2:59 e m

    Här håller jag fullt och fast med dig! Även om två av tre av mina barn klarade skolstarten utan större läsångest. Men det räckte så väl med ett som drabbades av precis det du beskriver, det tog åratal att komma ikapp.

    Kraven på föräldrarnas insats i skolan är orimlig. Jag baxnade först inför den där engelska undersökningen, ”det kan väl inte vara sant” men sen insåg jag faktiskt att jag t o m har en ungefär jämnårig släkting som haft precis de problemen, hon hade väldigt svårt att läsa för sina barn.

    Det här ämnet är ofta omöjligt att föra med skolfolk. Jag får alltid reaktioner när jag tar upp ämnet i bloggen. Om du går in i min blogg och tittar i högerkanten så har jag länkar till kåserier jag skrivit. Kolla nummer 4 2007 så får du se ett exempel där skolan tas upp.

     

Kommentera

 
