RSS

Narcissism, ett specialpedagogiskt problem?

13 Aug

På DN-debatt igår tog professor Mats Alvesson upp en mycket intressant aspekt av vårt moderna samhälle, som för den intelligente specialpedagogen bör stämma till eftertanke.

Alvesson tar upp vår ständiga jakt efter att ”bli sedda, bekräftade, förknippade med något prestigefyllt och distansera oss från det triviala. Ökad status är nyckeltema”.

Bortsett från att en professor själv lär vara deltagare titelsjukan, tar Mats Alvesson upp något väsentligt ur specialpedagogisk synvinkel. Det finns nämligen en myt som t ex dyslektiker är drabbade av, myten att alla andra kan, näst intill, läsa, skriva och räkna helt korrekt. Så är det självklart inte. Majoriteten av oss bläddrar i olika lexikon(lexika?) när vi skall skriva; läser om det vi inte förstår flera gånger eller missförstår ibland det vi just läst samt tar fram miniräknaren när vi är osäkra inför någon matematisk beräkning.

När skall de som har olika former av s k dysfunktioner, bli befriade från detta majoritetsförtryck? En majoritet som signalerar att de kan allt, när de i själva verket kan vara lika osäkra som de med funktionshinder.

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på augusti 13, 2007 i Specialpedagogik

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: