RSS

En okunnig skolminister har vi ingen som helst nytta av

08 Sep

Den nye folkpartiledaren Jan Björklund har en tråkig bakgrund när det gäller hans förhållande till elever med särskilda behov. Han förstår helt enkelt inte problematiken vilket han visat som skolminister i sin vägran att uttala sig i t ex Dyslexia. Han vet med all säkerhet att hans okunnighet då kommer att avslöjas.

Björklunds arroganta sätt och ovilja att avslöja sin förmodligen bristande kunskap visade sig också i det senaste TV-programmet Existens i SVT. Han vägrade uttala sig om läromedel som inte speglar den samtid som eleverna lever i.

De som verkar i skolan har ingen som helst nytta av en skolminister som är okunnig om sakernas tillstånd, som endast kör sitt mantra som han lärt sig i det militära: ”Ordning och reda, så löser allt sig!” Skolministern tycks själv sakna adekvat utbildning.

Den senaste skolidiotin(dessvärre, kära läsare, det finns inget bättre ord) är att läraren skall kunna beslagta elevernas mobiltelefoner men om eleven vägrar, kan läraren inte göra något.  En lag som endast kan komma ifrån någon som inte har de mest basala kunskaper när det gäller skolan.

Annonser
 
2 kommentarer

Publicerat av på september 8, 2007 i Utbildning

 

2 svar till “En okunnig skolminister har vi ingen som helst nytta av

  1. Annaa M

    september 9, 2007 at 2:44 f m

    Men allvarligt talat, vad är det för problem du tror ska kunna lösas genom att lärarna får ta ifrån elever mobiltelefoner med tvång?

     
  2. redaktordyslexia

    september 9, 2007 at 8:14 f m

    Nej, jag tror inte att Björklunds ”Ordning och reda” hjälper emot det misstroende som skolan har hos elever och allmänhet. Det kan emellertid vara ett första steg, för ordning och reda måste man ha i skolan. Sedan måste andra åtgärder till eftersom skolpersonalen bokstavligen går på knäna och många gånger ger sig för det enorma tryck som allmänhet och elever utövar på skolan.

    Men poängen med min kritik av ”mobillagen” var dock att den är tandlös och fullständigt meningslös. Den löser inte ens enkla disciplinproblem.

    Skolan behöver arbetsro och elever som förstår att kunskap är viktigt och att läraren är den som kan förmedla denna kunskap. Här har föräldrarna en nyckelroll eftersom deras misstro kan smitta av sig på deras barn och ungdomar, d v s eleverna.

     

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: