RSS

Varför är skolan i kris?

17 Jan

87anmindre.jpg 

Jan Björklund anser att anledningen till att vi har en skola i någon form av kris, är att vi har en s k flumskola. Eleverna får i stort sett klara sitt lärande själva i självständigt arbete, vilket gör att de oftast går och fikar istället för att lära sig något.

Vad han glömmer är skolledningarna. I undersökning efter undersökning har slagits fast att många skolor saknar inspirerande skolledningar som kan ge den pedagogiska personalen den positiva feedback som den så väl behöver.

Själv verkar jag ju också som gymnasielärare i Malmö. Och vid senaste lönesamtal fick jag veta att jag inte fick en god löneutveckling p g a följande:

1. Brist i samarbete med skolledning. Kritik av skolledningen på det interna e-postsystemet. ”Du bara maler”, sa rektorn. 

2.  Klagomål(sladder) från tre av mina kolleger.

3. De problem som jag har haft med en klass som jag fick ta över från en annan lärare, som inte tyckte sig klara av den.

Den första punkten reagerade jag starkt emot eftersom man kränker mina mänskliga rättigheter som lärare, d v s min rätt till att uttrycka i tal och skrift vad jag anser om skolan och skolledningen, yttrandefriheten som är grundlagsskyddad. Ja, det kan t o m vara så att rektorn begick tjänstefel.

Ja, så kan man bli behandlad i den svenska skolan på 2 000-talet. Samtidigt som man skall ta hand om elever som vill göra allt annat än lära sig något.

Finns det fler ute i landet som har samma upplevelser? Eller är det bara jag som drabbas eftersom jag envist hävdar min rätt att få yttra mig(att sticka huvudet i sanden, kallade den biträdande rektorn det vid lönesamtalet).

Detta är en av många anledningar till att jag engagerar mig i skolfrågor och jobbar med Dyslexia nätupplaga. Det är eleverna som är de stora förlorarna när skolpersonal behandlas på det sätt som beskrivs ovan. 

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på januari 17, 2008 i Skolan

 

Kommentera

 
