RSS

Intresset för dyslexi skenbart stort

09 Feb

Har ni hört talas om Bertil Hults pris? Visst har ni det. Jag fick ett e-post från den firma som marknadsför priset. Då berättade jag för denne att intresset för dyslexi inte är lika stort som det var på 90-talet och fick till svar:

”Vi märker genom vår pressklippsbevakning att intresset i media ökar för dyslexi. Och anmälningarna till priset tiodubblades det senaste året.”

Representantens uppgifter om intresse gäller massmedia och jag får dagliga bevis för att det reella intresset, det intresse som hjälper, inte är så stort som det varit. Detta vet vänsterpartisten Peter Linnstrand som fick följande bedömning av en motion om Daisy-spelare som hjälpmedel:

”Som underlag till förslaget att avslå motionen fanns ett yttrande från chefslogoped Ulrika Ahlbäck, som menade att kostnaderna för daisy-spelare till dyslektiker uppskattningsvis skulle stanna på 3,5 miljoner kronor det första året.”

Att olika aktörer på dysleximarknaden vill ha Hults 500 000 är inte konstigt men hjälper det dyslektiker? 

Men vad vet jag? Jag har bara sysslat med dyslexi på forskarnivå sedan 1990.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på februari 9, 2008 i Dyslexi

 

Kommentera

 
