RSS

Jag hade svårt att lära mig läsa, hade jag varit dyslektiker idag?

09 Mar

Apropå debatten(kommentarer) i förbindelse med min blogg ”Skolorna medansvariga till dyslexi och inlärningsproblem”.

Jag själv kunde inte läsa i första klass och inte i början av andra. Man funderade över att på den tiden sätta mig i s k B-klass. Det är ju hundra år sedan ungefär. Men jag hade en underbar klassföreståndare som skyddade mig. Jag fick lov att lära mig läsa i egen takt. Det var en Kalle Anka-tidning som till slut knäckte koden.

 Sedan dess älskar jag böcker och jag älskar också att skriva. Ja, nästan för mycket för min omgivning. Men utan min underbara klassföreståndare i de första klasserna hade jag förmodligen varit en som hatade böcker och hatade att skriva.

Jag är alldeles övertygad om att man inte mekaniskt kan lära elever läsa. De måste få möjlighet att i sin helt egna takt erövra skriften som kan ge så fantastiskt mycket men också kan såra språksjälen så enormt mycket. 

 
1 kommentar

Publicerat av på mars 9, 2008 i Dyslexi, Skolan, Specialpedagogik, Utbildning

 

Ett svar till “Jag hade svårt att lära mig läsa, hade jag varit dyslektiker idag?

  1. Leif Andersson

    september 30, 2008 at 7:41 f m

    Alla är vi olika och du har helt säkert rätt i att varje barn måste finna sin väg till att kunna läsa. På min hemsida http://web.telia.com/~u87701229 har jag lagt ett program för att skriva och läsa med lexikonstöd (LexSup). Jag upptäckte att det var mycket lätt att lägga in en möjlighet att läsa med spelled speech. Spelled speech är varken tal eller text men det påminner om det mellanled som vi använder när vi lär oss att läsa. Jag kan tänka mig att barn (och vuxna) som tycker om att leka med datorer skulle kunna använda det på liknande sätt som du använde Kalle Anka. En viktig princip för LexSup är att allt är öppet så att den som vill kan ändra och komplettera, till exempel lägga in egna och bättre bokstavsljud, stavelseljud och ordljud.

     

Kommentera

 
