RSS

Skall allt vara gratis idag? Då får vi nog tänka om

17 Mar

Tidigare har jag i min enfald trott att intresset för dyslexi och andra inlärnings-svårigheter har varit ganska blygsamt i Sverige. Inga miljoner användare har prenumererat på Dyslexia nätupplagas betalversion.

Däremot läser väldigt många denna blogg. Ja, många i förhållande till betalversionens användarantal.  Det är ju ändå ett ganska smalt ämnesområde.

Är det så att vi vill ha allt gratis idag eftersom man blivit van vid det här på Internet? Ja, det finns t o m skolor som undrar om de inte kan få materialet gratis eftersom de just är skolor.

Då måste vi nog inom en snar framtid tänka om. I takt med att de stora tidningarna mister läsare av  pappersupplagan kommer de att börja ta betalt för nätupplagan istället, såsom Aftonbladet redan börjat göra.

Inom parentes sagt, är det märkligt att  många lärare och specialpedagoger runt om i landet inte vill ha någon kritisk diskussion kring inlärningssvårigheter och dysfunktioner. Jan Alm har sagt till mig: ”Dyslexia behövs i Sverige”. Diskussionen finns, enligt Alm, utomlands men ej i Sverige. Hur märker vi det, tro –  lärare, elever och föräldrar?

Alla behöver lön för mödan. Eleverna behöver vakna och välinformerade lärare, vilket inte alltid är fallet i dagens svenska skolor.  

 
2 kommentarer

Publicerat av på mars 17, 2008 i ADHD, Autism, Dyslexi, Skolan

 

2 svar till “Skall allt vara gratis idag? Då får vi nog tänka om

  1. Filippa Lundberg

    mars 18, 2008 at 10:17 f m

    Hej!
    Nä, jag vill inte betala för nätversionen av Dyslexia. Om man ser på de gratissidor du lagt ut så verkar det som om du hämtat allt material från andra sidor som är gratis. Så varför skulle jag betala? För att få allt samlat? Självklart förstår jag att du vill ha betalt för allt arbete som du och andra lägger ner, (vilket är beundransvärt) men vi är nog bortskämda med att ”allt finns på nätet”.
    Din blogg är kul att läsa eftersom den är så kritisk mot skolan och samhället, men om betalversionen är lika kritisk vill jag inte betala. När jag söker information som jag hoppas kan hjälpa mina barn är det ju inte till din blogg jag går, det är väldigt sällan man hittar några positiva inslag. Nej, din blogg läser jag av andra skäl.

    Glad påsk!

    Filippa Sundberg

     
  2. redaktordyslexia

    mars 18, 2008 at 10:57 f m

    Hej!
    Mycket roligt att du tycker om att läsa bloggen. Det värmer mycket.

    Dessvärre resonerar du precis som flertalet lärare i skolan. Det är också
    sannolikt av den anledningen som barn med dysfunktioner inte blir hjälpta i skolan på ett adekvat sätt.

    Och: Vilken kompetens har du som gör att du kan värdera all den information om t ex dyslexi som finns på nätet?

    Okunskapen hos de flesta och oviljan att ta till sig kunskap, gör att bluffmetoder, som antagligen kattmodellen är, kan lanseras och inbringa många fina penningar i mindre nogräknades fickor.

    Du skall också ha en fin påsk.

     

Kommentera

 
