RSS

Alltid samma sak kring dyslektiker

24 Apr

Många tycker att jag är tråkig när jag kritiserar det samhälle vi lever i för att stampa i samma spår sedan 1980-talet i fråga om dyslexi. Nu har jag verkligen fått vatten på min kvarn med följande massmediauppgift:

”Dyslektiker underkändes – anmäler till Handikappombudsmannen

En psykologstudent vid Umeå universitet har anmält sin institution till Handikappombudsmannen, HO. Studenten anser att hon har blivit diskriminerad på grund av sin dyslexi.

– Jag blev underkänd i en tenta på grund av språkfel och felstavning, säger studenten.
Studenten har hunnit en bra bit i sin utbildning. Hon fick diagnosen dyslexi sedan hon hade börjat studera psykologi.
– Jag trodde att diagnosen skulle underlätta, men det blev snarare tvärtom.”
Källa:Västerbottens-Kuriren.

Och vet ni vilket förhållande Umeå har till dyslexin? Jo, det var på Umeå universitet som Ingvar Lundberg, psykologiprofessor emeritus, länge hade sitt säte. Lundberg anses ju vara den stora auktoriteten på området.

Ja, ja, jag säger då det. Vad hjälper det egentligen att forska och ha sig när det ändå landar i det som den stackars studenten ovan hamnat i? Om inte lärarna kan läsa vad studenten skrivit, vad gör man då?

Ja, kära bloggläsare, vad tycker du?

 
1 kommentar

Publicerat av på april 24, 2008 i Dyslexi

 

Ett svar till “Alltid samma sak kring dyslektiker

  1. Mikael Olsson

    april 24, 2008 at 5:34 e m

    hej jag vet hella den problematiken jag är grav dyslektikor och siter som Ordförande i DYSLEXIFÖRENINGEN RUNSTENEN SOM STARTA DEN16/1-08 SOM I DAG HAR CIRKA 300-650 MEDLEMAR DET KVITAR HUR MONGA GÅNGER MAN GÅR TILL SAMMA SKOLA SÅ ÄR DET SAMMA VISSA VAR GÅNG TRÅTS DET ÄR ALLAS RÄTT ATT FÅ LÄRA SIG LÄSA OCH SKRIVA JAG TROR I BLAND ATT VARA LÄRARE ÄR INTE LÄTT MEN NÄR MAN BETER SIG SOM MAN INTE HADDE NÅGON KOMPETENS ALLS ATT TÄNKA SJÄLV SÅ VET JAG INTE OM JAG VILL HA DESSA MÄNISKOR UTE I BLAND OSS ANDRA FÖR HADDE JAG JOBBAT SÅ NÄR JAG VAR PÅ VOLVO FRM VANGN SÅ HADDE MÅNGA DÖD

    ANSVAR AD FAN ÄR DET
    DET ÄR MÄNISKORS LIV VI PRATA OM
    M.V.H MICKE

     

Kommentera

 
