RSS

Inte alla dåliga stavare är dyslektiker

07 Maj

Övrig massmedia börjar nu rapportera om dyslektiker som blivit fria från sin dyslexi, men jag blir mycket skeptisk till dessa uppgifter när jag läser detta i Aftonbladet:

“Jag bestämde mig för att ta ett sabbatsår från gymnasiet och läsa ett år på folkhögskola för att ta igen all kunskap jag gått miste om. När jag träffade syokonsulenten på folkhögskolan sa hon ’Josefi, du kanske har dyslexi’. Den meningen blev början på ett helt nytt liv. Äntligen fick jag en diagnos –_det var en enorm lättnad![…]Efter ett par år på högskolan klarade jag mig utan assistenter och hjälpmedel. Genom målmedvetet arbete lyckades jag träna bort min dyslexi. Nu driver jag eget företag, har skrivit en bok om dyslexi, håller föreläsningar och coachar andra som är drabbade. ”(Aftonbladet, 2008-05-05)

Min gissning är att Josefi inte hade dyslexi utan inlärningen av språket stannade av och när inlärningen fick komma igång igen, blev Josefi en språkbrukare som alla vi andra. Problemet är att “nybörjarfel” och “dyslexifel” ser likadana ut men att dyslexibekymmer är bestående
medan nybörjarfelen endast är en övergående fas.

Läs artikeln och ta ställning själv och återkom gärna med en kommentar:
Klicka här!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på maj 7, 2008 i Diagnos, Dyslexi, Utbildning

 

Kommentera

 
