RSS

Lättlästa böcker och professor Mats Myrberg

28 Maj

Den 24 maj. i lördags skrev jag här i min blogg att jag ogillade talböcker. I tisdagens DN menar professorn i specialpedagogik, Bror Tronbacke, direktör Centrum för lättläst och Birgitta Notlöf, grundare och verksamhetsansvarig Livstycket, att det är svek emot de ”lässvaga” att inte hårt marknadsföra lättläst litteratur och att myndigheter skall ha information på lättläst svenska.

Min fråga till alla dessa som vill ha anpassad litteratur och information till människor med läs- och skrivsvårigheter eller utvecklingsdyslexi är: Bör det inte vara ett mål att alla skall kunna läsa på acceptabel nivå utan att behöva språkliga kryckor? Undantaget självklart de som måste ha hjälpmedel, t ex blinda. Men att handikappförklara stora delar av befolkningen för att bl a försörja personer som ovan, är grymt och känslokallt, enligt mitt sätt att se det.

Läs artikeln: Klicka här!

 
1 kommentar

Publicerat av på maj 28, 2008 i Dyslexi, Forskning, Makthavare, Skolan, Utbildning

 

Ett svar till “Lättlästa böcker och professor Mats Myrberg

  1. Lena

    september 29, 2008 at 5:18 e m

    Menar du allvar?

    Jag förstår inte.

    Jag förstår inte hur du kan uppröras över att nämda personer vill att texter ska bli mer tillgänliga för dem som har problem med läsning. Självklart borde det vara ett mål att alla ska kunna läsa på acceptabel nivå.
    Men är du säker på att:
    1, alla har förmågan att någonsin lära sig det
    2, alla har tid till den träning som skulle behövas för att kunna läsa på acceptabel nivå
    3, alla har den viljestyrka som krävs för att ta tag i något som under hela livet har varit jobbigt
    ?

    Jag är övertygad om att det inte handlar om att handikappförklara människor(eller för den del att säkra sin egen försörjning) – utan om att hjälpa. Det är väl, såvitt jag vet, ingen som tvingar någon att välja ett lättläst alternativ. Men det är svårt att välja det, även om man vill, om man inte vet att det finns.

    Jag tycker definitivt att det måste finnas möjlighet att välja lättläst om man så önskar eller behöver och jag tycker snarare att det är grymt att ta bort den möjligheten än att ge den.

    Visst vill vi att alla ska kunna gå, men ska vi därför ta bort alla rulllstolar?

     

Kommentera

 
