RSS

Att okritiskt medicinera ADHD är befängt!

07 Jun

Den senaste debatten kring ADHD är något skrämmande. I nyhetskanalen.se kan man läsa:

”– Jag tror att både Socialstyrelsen och det politiska systemet måste ställa krav. Det är befängt att tro att bor man på Gotland då behöver man mer medicin än om man bor i Västra Götaland, säger Chatrine Pålsson Ahlgren, till TV4Nyheterna.”

Pålsson Ahlgren är riksdagsledamot för Kristdemokraterna(kd). Att landstingen skiljer sig åt kan ju bero på att många läkare, med rätta, ställer sig tveksamma till att skriva ut narkotika till barn och ungdomar, exempelvis Ritalin. Det är verkligen skrämmande att en riksdagsledamot anser det vara helt i sin ordning att droga ner unga människor och vänja dem vid narkotika med så diffus diagnos som ADHD. En lite mer kritisk inställning till detta hade varit mer än välkommet från en makthavare.

Tänkandet att alla symtom bekämpas med medicinering i alla lägen, är och förblir befängt.

 

5 svar till “Att okritiskt medicinera ADHD är befängt!

  1. Mikael, Mirhepo

    juni 25, 2008 at 4:47 f m

    Just det här att kritisera medicinering av Adhd med Amfetamin, motarbetas på alla myndighets nivåer i Sverige.

    Av det enkla skälet att det är himla ekonomisk fördelaktigt för stat, läkemedelsföretag och privata vinstintressen. Väldigt cynisk människosyn. Men det är så det ligger till.

    Jag är 35år och har haft Adhd hela livet, samt har kids som har Adhd, pga att det är ärftligt. Myndigheter och sjukvård sprider missledande information om Adhd. Men som motvikt så försöker jag motarbeta dom med sanningen.

    Jag har/haft kontakt med Barnläkaren Leif Elinder, Ansvarig läkare, Gunnar Ahnlund i Katrineholm för vuxen Adhd. Samt lite andra personer plus massmedia i viss utsträckning.

    Jag försöker samla ihop hjälp att skapa en oppinion emot dessa cyniska individer som har hand om Adhd (sjukvård). Jag vet att man klarar sig utmärkt utan amfetamin även fast man har Adhd, jag och mina kids är bevis nog på det.

    Min bild av Adhd som är mer korrekt och inte vinklad för att kunna tjäna pengar på oss, skriver jag om på min blogg, samt websida.

    Jag har märkt att det är mycket snack, men liten verkstad på folk. För att dom är rädda att bli uthängda av t.ex RF Attention osv, om dom ifrågasätter det här ordentligt. Men det är uppskattat om du kikar på vad jag skrivit, samt så kan du få reda på ordentligt vad Adhd är. Och också hör av dig angående detta.

    Mvh, Mikael

    http://www.mirhepo.se/hem/

     
  2. Rakel

    juli 11, 2008 at 3:19 e m

    Tror inte att Pålsson verkarde propagera för ett okritiskt medicinerande, hur många verkade uppfatta hennes budkap så?

    Däremot så konstaterade hon det enkla faktumet vi rent statistiskt kan fundera över: Om du ska få vård beror det på vart du bor i landet, vilket belyser en ganska viktig kvalitativ fråga.

    Vem har sagt att medicinering mot ADHD ska spridas helt okritiskt?

    Du kanske kan leverera något som fungerar bättre än medicinering så är vi säkert en hel del som är mycket intresserade.

     
  3. Monica Björkman Ordförande

    juli 12, 2008 at 8:18 f m

    Som samhället ser ut idag där alla förväntas vara fyrkantiga klossar som passar i samma fyrkantiga hål så finns ett behov av att medicinera barn för alla möjliga saker.

    Jag skulle vilja vända på det hela så att alla får en chans att passa in oavsett om de är runda, triangulära eller hjärtformade. Varför acceptera denna konformitet?

    Jag är mamma och har 4 söner, en med ADHD utan hyperaktivitet och dyslexi light, en med högfungerande Autism och ADHD och en med Aspergers syndrom…..den yngste vet jag inte.

    Min syster har ADHD, har fyra barn, äldsta ADHD, nummer 2 ADHD och tourettes, nummer 3 Aspergers syndrom och ADHD och den yngsta är inte diagnostiserad….

    Mina barn har inte medicinerats, de har däemot gått i friskola för att få det stöd de behöver som individer. Min systers barn går i allmän skola och klarar inte skolan utan medicin.

    Behöver jag säga mer????

     
  4. Rakel

    juli 12, 2008 at 10:49 f m

    Håller med, varför ska vi acceptera denna konforma massa av hjälplöshet inför livets öden. Vissa kanske blir bättre med bara lite selleri och då är det medicinen för dem. Andra som kanske behöver concerta ska inte behöva bli mobbade för det av någon antikemisk bevara-batiken-färgad grupp.

    Det viktigaste är ju trotts allt barnen och de vuxnas hälsa, tycker inte att man ska klanka ned på de som behöver den ena eller andra medicineringen, mera fundera på vilka krafter som vill hindra behövande från att få hjälp.

     
  5. Mårten

    oktober 29, 2009 at 10:24 f m

    Konstigt att vissa är så negativa mot medicin. Är ni lika tveksamma inför hjärtmedicin och annan medicin? Om man kan hjälpa människor från ständiga missöden, misslyckanden och oro i kroppen så hjälper man dem väl? Det är den som är emot medicinering som har en dålig människosyn, och troligtvis är det inte människor som själva har dessa problem och som därmed inte behöver hjälp.

     

Kommentera

 
