RSS

Även dyskalkyli medfödd. Hur vet man det?

20 Aug

Läste i Metro idag om dysfunktionen dyskalkyli:

“I jämförelser mellan barn som talar språk med och utan siffror var förståelsen för tal lika stor, upp till talet nio. En metod forskarna använde var att slå ihop två pinnar. Barnen skulle sedan ta fram lika många saker som antalet slag.

– Vi menar att människor har en medfödd förståelse för antal som inte har att göra med ord, säger professor Brian Butterworth vid University College i London till USA Today. Eftersom dyskalkyli är medfött är det viktigt att barn med sifferblindhet få” ( Metro, Publicerad 2008-08-19 15:53)

Om en forskare “menar” att det är medfött så är det, eller hur vet man annars med säkerhet att den här dysfunktionen också är medfödd.

Det förefaller mig som om man väldigt lättvindigt bestämmer sig för att något är medfött. Sedan när man bestämt detta, så skall genetikerna arbeta efter denna förmodan, vetenskapliga hypotes och gissning. Vetenskapligt eller forskarmanipulation?

Annonser
 
2 kommentarer

Publicerat av på augusti 20, 2008 i Diagnos, dyskalkyli, Forskning, Specialpedagogik

 

2 svar till “Även dyskalkyli medfödd. Hur vet man det?

  1. Lotte

    oktober 11, 2008 at 7:43 f m

    har skrivit lite om min dyskalkyli på min blogg http://jensengotland.blogspot.com/2008/10/dyskalkyli.html

     
  2. Lotte

    november 26, 2008 at 5:11 e m

    har skrivit lite mer på bloggen om dyskalkyli http://jensengotland.blogspot.com/2008/11/kvinnor-med-dyskalkyli.html

     

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: