RSS

Elever till fattiga föräldrar har det inte lätt i en skola som är till för genomsnittet

25 Aug

Att vara fattig är jobbigt. När det dessutom drabbar ens barn är det olidligt. Detta är emellertid verkligheten för många elever till fattiga föräldrar. Föräldrar som inte har tillräckliga resurser och saknar status och högre ställning i samhället. Rädda barnen rapporterar om en ny undersökning på DN-debatt idag:

”I skollagens fjärde kapitel sägs att utbildningen i grundskolan ska vara kostnadsfri för eleverna, men ”i verksamheten får dock förekomma enstaka inslag som kan föranleda en obetydlig kostnad för eleverna”. Skolverket har tidigare uppmärksammat att skolorna tolkar denna formulering väldigt olika och gett exempel på fall då man kritiserat skolor för att de tagit ut avgifter.

I ett fall ombads föräldrarna att betala 70 kronor för att eleverna skulle få en övningsbok. I ett annat fall förväntades eleverna betala 3.000 kronor var för en studieresa till koncentrationsläger i Polen och Tyskland.[…]

Att inte ha råd innebär att vara utanför och utestängd. Det är förenat med känslor av skam och skuld, det är helt enkelt pinsamt att till exempel inte kunna åka med på skidresan för att man inte har råd. Om det vittnar både barn och föräldrar som Rädda Barnen mött under många års arbete med att kartlägga barnfattigdomen i Sverige. ”Man vågar inte prata om det, utan säger i stället att man inte tycker om att åka skidor” säger en elev i årskurs nio i en Uppsalaskola.”‘

Skolan skall självklart vara gratis och föräldrar och deras barn skall inte behöva ljuga och skämmas för att de inte kan avvara en enda krona till olika aktiviteter i skolans regi. Men en annan aspekt av detta har jag själv upplevt som forskare.

För många år sedan inledde jag ett projekt, som det dessvärre inte blev så mycket av med, men där jag gjorde en intressant iakttagelse. Det var nämligen så att jag skulle jämföra olika bostadsområden med varandra när det gällde dyslexi.

Ett område som jag undersökte var ett tämligen välmående område, Bunkeflostrand, och ett annat bostadsområde var mindre välmående, Nydala. Båda belägna här i Malmö.

Följande iakttagelse gjordes: Lärarna behandlade föräldrarna i Bunkeflostrand med hög respekt och det märktes att de talade på samma nivå. Men på Nydala talade lärarna ner till föräldrarna och förklarade de mest elementära ting som om de var elever eller mindre vetande vuxna. Detta får självklart betydelse för hur det sedan går för eleverna.

Hur skall detta lösas? Går det att lösa? Själv är jag mycket tveksam. Det tycks vara psykologiskt svårt att få människor att behandla varje medmänniska med all den respekt som vi alla är värda.

Artikeln: Klicka här!

Annonser
 
1 kommentar

Publicerat av på augusti 25, 2008 i Skolan, Skolledning

 

Ett svar till “Elever till fattiga föräldrar har det inte lätt i en skola som är till för genomsnittet

  1. SSahara

    september 24, 2008 at 5:11 e m

    det är mycket enkelt. ensamstående föräldrar med barn är dom fattiga! och kärnfamiljen är dom lyckliga!

     

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: