RSS

Vad är goda ämneskunskaper för lärarkåren?

26 Aug

De ansvariga har svarat på kritiken att Stockholms universitet lägger ned sin waldorfutbildning för blivande lärare. Svaret är ytterst intressant och föranleder mig att göra ett längre citat och jag hoppas att Svenska Dagbladet ursäktar:

”Bakgrunden till beslutet är att prövningen av kursplanerna för de kurser som ingår i utbildningen, och som ges vid Rudolf Steinerhögskolan, visade att dessa kurser inte håller tillräckligt hög kvalitet med avseende på ämneskunskaper.

Konkret visade prövningen att en anmärkningsvärt stor del av kurslitteraturen är Rudolf-Steiner- baserad och att mycket av den vetenskapligt grundade litteratur, som ingår i utbildningen för andra blivande lärare, inte tas upp.

Med tanke på högskolans krav på allsidighet och mångfald blir detta problematiskt och det är mot denna bakgrund som Stockholms universitet fattat sitt beslut.

Författarna till debattartikeln vill värna om mångfalden inom den svenska barn- och ungdomsskolan. Stockholms universitets beslut är inte ett ställningstagande i den debatten.

Självklart har landets universitet och högskolor ett uppdrag att erbjuda utbildningar som behövs för att förse den svenska skolan med välutbildad personal. Samtidigt är det just universitetens och högskolornas ansvar att garantera att dessa utbildningar håller hög kvalitet och är baserade på vetenskaplig grund.

Stockholms universitet skulle välkomna ett system där lärare som ska arbeta i waldorfskolorna utbildar sig genom att bygga på en lärarexamen från t ex Stockholms universitet med waldorfpedagogik. Så fungerar systemet för läkare med antroposofisk inriktning.”

 

Intressant,  som sagt. Det betyder att all lärarutbildning i princip skall  se likadan ut och man endast kan läsa alternativen som ett tillägg till den vanliga lärarutbildningen, t ex waldorfpedagogik eller kanske montessoripedagogik.

Det naturvetenskapliga synsättet har blivit ett neutralt synsätt i universitetsvärlden, medan de mer humanism-inriktade synsätten och i det här fallet synen på alternativa lärarutbildningar, anses vara mer apart och tämligen suspekt.

Kanske är det rätt, kanske är det fel, vad vet jag med en vanlig lärarutbildning, som tycker att den alternativa utbildningen verka mer spännande?

Artikeln i sin helhet: Klicka här!

Annonser
 
1 kommentar

Publicerat av på augusti 26, 2008 i lärare, Utbildning

 

Ett svar till “Vad är goda ämneskunskaper för lärarkåren?

  1. Josef Boberg

    augusti 26, 2008 at 8:13 e m

    Tja… – Tommy – säga vad man vill om wåra ”kära” MaktPyramid-MaktElitNissar – men mycket mycket intellektuellt snilliga på att ”vrida till det” – för att samhällets historiska fåfald avseende utbildning skall kunna bestå – det är dom ju verkligen, faktiskt… 🙂

    Men vaddå – så här MÅSTE det ju bli i ett åt hållet ej alls folkstyrt land, tyvärr tyvärr…

    Mer om vad jag i sak menar med det på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/14/demokrati

     

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: