RSS

Varför läxor till dyslektiker?

27 Aug

Kristina Thulin på nyhetskanalen.se tar upp läxors betydelse för elever. Hon resonerar så här:

”När jag söker på nätet hittar jag inte särskilt mycket forskning om läxornas effekt på elevernas lärande. De studier jag finner pekar både på positiva och negativa samband. När det gäller elevernas hälsa verkar sambandet tydligare. Flera undersökningar visar att läxor ökar elevernas stress. 

Jag har hört skräckskildringar från föräldrar till barn med dyslexi som får ägna timmar varje kväll till att traggla och tjata. Inte sällan slutar läxläsandet i bråk och tårar i redan stressade familjer.

Så vad ligger bakom den svenska skolans vurm för hemuppgifter? ”

Först är läxorna till för eleverna, så att de kan reflektera över just det momentet och möjligen träna extra på något som de tycker är svårt. Främst är dock läxorna till för att fördjupa inlärningen och det görs inte lika bra i skolan. Därmed sagt att läxorna inte är något som föräldrarna skall befatta sig med. Det är fusk!

Särskilt viktigt är läxor för dyslektiker, om de inte mår alltför dåligt av dem. De kan då i lugn och ro upprepa moment, genom t ex högläsning. Men som sagt, om läxor ger dyslektikern ångest skall de omedelbart befrias från dem eftersom det kan få mycket allvarliga konsekvenser.

Artikeln: Klicka här!

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på augusti 27, 2008 i Dyslexi, lärare, Skolan

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: