RSS

Partsinlaga i den uppflammande skoldebatten i SvD

30 Aug

Mats Ekholm är professor i pedagogik men har också varit generaldirektör för Skolverket 1999-2003 och för Myndigheten för skolutveckling 2003 samt var generaldirektör vid utbildnings- och kulturdepartementet 2004-2005. Så han är ytterst ansvarig för den senaste tidens negativa skolutveckling, som vi kanhända endast ser i ett förstadie just nu.

I dagens Svenska Dagblad går Ekholm och hans kollega docent Hans-Åke Scherp till häftigt angrepp emot utbildningsminister Björklund:

“När man summerar läget i de mer än femton tabeller för vart och ett av dessa jämförelseområden hamnar Sverige etta, tvåa eller trea. De två områden som utbildningsministern brukar ondgöra sig mest över – de ungas kunskapsresultat i grundskolan och den situation som råder kring eleverna – faller i dessa breda jämförelser ut lite sämre.

Sverige får sammanräknat över många jämförelser en rang som placerar landet på elfte respektive sjunde plats bland de 31 länderna.[…]

Ett lämpligt sätt att åstadkomma detta är att statsministern ber Björklund att upphöra med sin högröstade och onyanserade skolpolitik baserad på tro. Björklund bör ta sin roll som regeringsmedlem på allvar och utgå från systematiskt framtagen kunskap. ”

Den statistik som åberopas ovan ligger nog några år tillbaka i tiden. Det är nämligen flera lärares erfarenhet att situationen blivit mycket värre under den senaste tiden, särskilt på de yrkesinriktade linjerna på gymnasiet. Intressant är att gymnasieskolan sällan kommer upp i sådana här sammanhang när det är just där som problemen blir särskilt tydliga och väldigt svåra att hantera.

Artikeln: Klicka här!

Annonser
 
1 kommentar

Publicerat av på augusti 30, 2008 i Forskning, lärare, Makthavare, Skolan, Utbildning

 

Ett svar till “Partsinlaga i den uppflammande skoldebatten i SvD

  1. Göran Wassenius

    augusti 31, 2008 at 5:39 e m

    Hej!
    Bra inlägg, men jag hävdar att den dramatiska försämringen inträffade årtiondena före 1990. Omkr. 1990 klagade universitet och högskolor allmänt på otillräckliga förkunskaper hos studenterna. Och på lärarlinjen i Karlstad (där håller Ekholm/Scherp till) klarade blivande SVENSKlärare inte att använda sitt modersmål. Några år tidigare hade det kommit en larmrapport om att svenska elever låg långt ned i en internationell jämförelse. Den vägrade SÖ länge att lämna ut, eftersom den behövde ”justeras”. Efter det såg det inte riktigt lika illa ut. De som är ansvariga för den förda politiken (och dit hör universitetens pedagoger) har hela tiden förnekat utvecklingen. Inte undra på att Ekholm/Scherp hör av sig nu!
    Det som diskuteras nu är petitesser och den stora förändringe och dess orsaker döljs.
    Jag har lagt ut några av mina debattartiklar i ämnet på min blogg
    Hälsningar
    goran.sisyfos med 40 års erfarenhet av gymnasiet

     

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: