RSS

Vad är en dyslexikonsult och vad gör en sådan för nytta?

24 Sep

Läser i dagens DN och finner en annons på sidan tre, Kultursidan:

“Dyslexi – tidig upptäckt och framgångsrika pedagogiska åtgärder

Ewa Ahrnéll, dyslexikonsult

Onsdagen den 19 november”

Vad är en dyslexikonsult? Jag söker upp Ahrnéll på hennes hemsida. Där finner jag endast följande information om dyslexi:

“Dyslexi är ett dolt handikapp där svårigheter kan vändas till möjligheter.”

Det framgår också av Ewa Ahrnélls hemsida att hon får utfärda intyg för högskoleprovet.

Men vilka meriter har en dyslexikonsult? Jag frågade detta på en konferens för några år sedan som Svenska Dyslexiföreningen anordnade och den tillfrågade “dyslexikonsulten” sa:

“Vi har gått hos Ingvar Lundberg och lärt oss om dyslexi.”

Det verkade som att hon blev mycket irriterad över mitt illa dolda ifrågasättande.

Ja, det går snabbt att bli expert på dyslexiområdet och tjäna stora penningar.

Skall kanske ta ett snack med Lundberg och bli expert, jag också.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på september 24, 2008 i Diagnos, Dyslexi, Forskning

 

Kommentera

 
