RSS

Hårdare tag emot dåliga och ej fungerande skolor, men vad är egentligen en dålig skola?

28 Sep

Vi får en ny skolmyndighet den 1 oktober, Skolinspektionen. Denna myndighets generaldirektör visar musklerna i dagens DN, på debattsidan. Det kan bli aktuellt med böter för en ej fungerande skola:

“Hur långt ska vi då gå i vår tillsyn och granskning? Jag menar att i Skolinspektionens uppdrag ligger att arbeta för att de brister som uppdagas ska åtgärdas. Det kan handla om att inte släppa taget om den huvudman eller verksamhet där allvarliga brister uppmärksammats. Inspektionen ska komma tillbaka tills bristerna är åtgärdade. Minst lika viktigt är att föra ut resultaten från inspektionen brett, i syfte att påverka andra huvudmän och skolor. Här är information och kunskapsförmedling viktiga delar.[…]

Jag är inte heller främmande för mer kraftfulla verktyg för att hävda skollagens krav. I det pågående arbetet med en ny skollag finns förslag om att införa en möjlighet att använda vite för att få skolhuvudmännen att åtgärda brister. Jag välkomnar detta för de fall där det verkligen behövs.“

Men hur ser “en skola med brister”, d v s en dålig och ej fungerande skola, ut? Det är verkligen osäkert vad den tillträdande generaldirektören, Ann-Marie Begler, menar med det. Hon skriver om styrdokument och att läraren skall ha kunskaper om ämnet och om vilka regler som gäller för just den aktuella utbildningen. Det är dock en självklarhet.

Målet är emellertid klart utstakat för Begler:

“Skolan och utbildningssystemet är av avgörande betydelse för välfärden i vårt land. Det handlar om vars och ens rätt till utbildning och utveckling utifrån sina förutsättningar och behov. Men det handlar också om att skapa en utbildningsnivå som främjar en hållbar utveckling och ekonomiska framsteg i en värld där Sveriges välstånd en gång för alla inte är givet.”

Har man inte sagt detta i alla år? Det känns som en ständig propaganda från makthavare och myndigheter om kvalitet och allas rätt till god utbildning, men en närmare precisering vad man egentligen vill förändra i skolans värld lyser med sin frånvaro, tycker jag. Vad är det exakt i dagens skola som är fel och bör förändras? Jag har ofta talat om ledningsfunktionerna, på skolorna och i förvaltningarna i regel och på många håll i landet är urusla. Tänker man då undersöka och inspektera hela skolorganisationen i fråga, från gymnasiechef till lokalvårdare?

Som alltid: Lätt att säga i teorin, svårt att göra i praktiken!

Artikeln:  Klicka här!

Annonser
 
1 kommentar

Publicerat av på september 28, 2008 i Makthavare, Skolan

 

Ett svar till “Hårdare tag emot dåliga och ej fungerande skolor, men vad är egentligen en dålig skola?

  1. 0v0

    september 28, 2008 at 9:39 f m

    Det hela skolsystemet är felaktigt utbyggt!
    Skolan är spegel av samhället och vice versa!
    Om samhället är byggt på medborgarnas hierarkiska ställningar (dem feodala privilegierna ocskå!) skolan kommer och bygger vidare de nuvarande, befintliga hierarkiska ställningarna som finns i samhället, av tradition, familiens, samhället tradition!

    I aparnas ‘samhället’ och de andra djurs ‘samhället’ hierarkin har en livsviktig betydelse; det lika i människornas samhället – eller hur!?

    Eleven som ler sig inte, når inte det nivån som skolan, stan, samhället förväntar sig i dem första 20-25 år; eleven hela livet kommer att bli stämplad av skolan, av hennes/hans lärarna!

    Sedan, senare i livet, som 40-åring, 50-åring, 60-åring kommer på nånting värdefull, gör nånting värdefull texp. en innovation eller flera innovationer; – samhället, stan värderar inte för att som 40-åring, 50-åring, 60-åring; du inte ‘statusen’ som krävs för att lyckas!

    Statusen, bygger man i de firsta 20-25 år i en människans live; sedan tillkommer familijens hierarkiska ställning i samhället som i mesta fall har en viss betydelse i elevernas framgång i skolan!

    Människorna är snobba! Människorna är odemoktatiska! Människorna liksom aporna anpassar sig och ler sig de nuvarande, befintliga hierarkiska ställningarna som finns i samhället!

    Hierarkin bryr sig inte om demokratiska värderingarna;
    dvs. HIERARKIN ÄR ODEMOKRATISK!

    En vd., en professor, en lärare, en politiker och dem andra ‘värdefulla’, ädel-människorna som styr
    eller låtsas att styr dem är bindna av hierarkins spelreglerna och även om de ser, de förstå dem kan inte göra nånting!

    Det hela samhället är en hierarkins-nätverk och utan värdefull nätverk kommer du ingenstans!
    Du är, du blir en annan ekorre i ekorre-hjulet som springer runt och låtsas att hon/han är en viktig ekorre!

    Have a nice day righteousness people!

     

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: