RSS

Ha inte alltför stort förtroende för experterna utan tänk lite själva!

29 Sep

Det är ju så att jag bestämt att inte längre lägga mig i de kommentarer som kommer i den här bloggen. 

Men flera har frågat det som ”Lena” nu frågar om i sin kommentar och jag skall därför svara på detta. Hon skriver nämligen:

”Självklart borde det vara ett mål att alla ska kunna läsa på acceptabel nivå.

Men är du säker på att:
1, alla har förmågan att någonsin lära sig det
2, alla har tid till den träning som skulle behövas för att kunna läsa på acceptabel nivå
3, alla har den viljestyrka som krävs för att ta tag i något som under hela livet har varit jobbigt”

Ja, jag är alldeles säker på att alla kan lära sig läsa på ett sådant sätt att han eller hon kan ta till sig den information som denne behöver.  Det handlar väl om att tolka texter på en likadan nivå som de flesta andra och det kan alla lära sig.

Det är också min bestämda uppfattning, efter att ha studerat detta i cirka arton år, att de s k kompensatoriska hjälpmedlen och andra dylika ting, stjälper mer än de hjälper och förhindrar att den med t ex dyslexi lär sig läsa på ett godtagbart sätt för individen själv. De som tillhandahåller hjälpmedlen, förlag eller olika sorters s k kunskapscentra, är  ju inte särskilt intresserade av att de som har de här problemen lär sig läsa eftersom då försvinner ju deras jobb, vilket säkerligen är ett gigantiskt problem som få vill tala om.

Sedan skriver Lena, vilket är mycket vanligt:

”Visst vill vi att alla ska kunna gå, men ska vi därför ta bort alla rulllstolar?”

Att jämföra dysfunktioner som dyslexi med fysiska dysfunktioner är tämligen oförskämt. Den med fysisk dysfunktion, som förlamning, kan ofta aldrig någonsin komma ur sitt handikapp, men det menar jag bestämt att den med dyslexi kan.

Så: Ha inte alltför stort förtroende för experterna utan tänk lite själva! Vad är rimligt?

I kommande Dyslexia nätupplaga 6/2008 kommer vi att ta upp en aspekt av läs- och skrivsvårigheter och dyslexi där skolan tagit aktiv del i att skapa dysfunktionerna. Läs Dyslexia nätupplaga! Klicka här för en prenumeration!

 
1 kommentar

Publicerat av på september 29, 2008 i Dyslexi, Forskning, Mina svar, Uncategorized

 

Ett svar till “Ha inte alltför stort förtroende för experterna utan tänk lite själva!

  1. Janne

    september 30, 2008 at 6:07 e m

    På tal om Lenas liknelse med rullstolar och ditt svar på den liknelsen, slår det mig att jag inte lyckats hitta någon bra förklaring – vare sig på bloggen eller på dyslexia.se – på vad du anser att dyslexi egentligen är.

    Jag menar, du kritiserar ofta både expertis och hjälpmedelsproducenter med kommentarer som antyder att de

    a) inte vet vad de talar om

    eller

    b) sprider felaktig information för egen vinnings skull

    Allt detta medan du (omdevetet?) utelämnar din egen bild av vad dyslexi är. Den som du samtidigt som du kritiserar de andra implicit framhäver som Sanningen om dyslexi.

    Än en gång läser jag inlägget ovan och förstår att dyslexi inte är en fysisk dysfunktion, men jag blir inte klokare på vad dyslexi är. ”Tänk lite själva”, skriver du. Men det funkar inte så för mig.

    Jag behöver bli skriven på näsan, inte leka 20 frågor.

    Därför vore jag tacksam om du ville frångå dina principer om att inte lägga dig i kommentarerna på bloggen ytterligare en gång, och fördjupade dig i din syn på/definition av dyslexi.

     

Kommentera

 
