RSS

Erfarenhet tydligen nackdel i läraryrket

07 Nov

Läser idag i Aftonbladet om en förtvivlad, ganska nyutbildad gymnasielärare. Det är Anita Fredsdotter som skriver ett öppet brev till statsministern under rubriken ”Ingen vill ha mig…”. Hon är femtiofem år och har lång erfarenhet av yrkeslivet. En lärare med lång livs- och yrkeserfarenhet borde vara en stor tillgång för gymnasie- och grundskolan. Särskilt för elever som är skoltrötta och vilka presterar sämre än andra, borde en lärare som Anita Fredsdotter vara enormt positivt. De säger ju tämligen ofta: ”Jag vill börja jobba och hatar skolan”.

Men icke sa Nicke. Anita Fredsdotter skriver bland annat:

”Jag har sökt alla jobb som tänkas kan. Arbetsförmedlingen har dock under två år endast anvisat mig att söka ett arbete. Förutom alla lärartjänster har jag också sökt arbete på bland annat McDonalds och telemarketingföretag. Där var jag för ”gammal” (läs: för dyr). Jag har sökt arbeten på fängelse, både som lärare och vårdare, men fick då beskedet att man nu helst anställer män, gärna ”utomlandsfödda”. […]Jag är snart utstämplad, ekonomiskt ruinerad och dessutom nekad socialbidrag för min hyra överstiger 3 200 kronor per månad. Mitt yngsta barn som studerar försörjer både sig själv och – till en del – mig just nu med sitt extraknäck. Jag framhåller numera vid mina jobbansökningar att jag är ”oerhört billig att anställa” på grund av Dina nystartsregler. ”

teacherhomeph

Officiellt säger regeringen: ”Lärare är mycket viktiga för eleverna. Och de skall vara kompetenta för att kunna ta hand om eleverna”. Men hur är det i verkligheten herr utbildningsminister? Jo, kommunerna inriktar sig nästan enbart på nyutbildade och unga lärare. De är nämligen mer lätthanterliga och följer skolledningarna även om dessa bryter emot lagar och förordningar.

Regering och riksdag måste vakna upp ur sin ”skolsömn” och inse vad det är som händer i skolverksamheten. Det är än värre än att eleverna inte får den kompetens de är värda. De får ej heller den kompetens för livet som de är så väldigt mycket mer värda.

Artikeln: Klicka här!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på november 7, 2008 i Makthavare, Skolan, Skolledning, Utbildning

 

Kommentera

 
