RSS

Orsaken till att Malmö ibland brinner?

25 Jan

old-teacherphI flera inlägg på denna blogg har jag hävdat att Malmö stad inte respekterar de mänskliga rättigheterna. Dessvärre agerar inte organisationer som Amnesty emot institutioner, organisationer eller kommuner i Sverige som bryter emot FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Detta faktum måste det påminnas om när Rosengård brinner då och då.

Jag har också påpekat att lärare i Malmö stad behandlas mycket illa, i samband med att kommunens s k starke man, Ilmar Reepalu, menat att man skall lära av TV-serien 9A. Detta mitt påstående bekräftas nu av dagens Sydsvenska där en äldre lärare, som brinner för sitt yrke, känner sig illa behandlad och diskriminerad på det mest grövsta sätt. Här ett litet utdrag:

Men Marianne har märkt att både hon och hennes något yngre kollegor utsätts för grova påtryckningar att sluta som gymnasielärare långt före pensioneringen.

– Det tycks finnas en kultur här i Malmö att avpollettera äldre ambitiösa lärare till förmån för yngre och mer lättstyrd personal, säger hon.

Hon blev förvånad och ledsen när två av hennes rektorer antydde att hon led av alzheimers sjukdom. De ville inte säga varför de sade så. De ville inte säga om någon elev eller förälder hade klagat. Själv tycker Marianne att hon har bra kontakt med såväl elever som föräldrar.”

Om ungdomar skall må bra i Malmö stad, måste politikerna genast byta ut tjänstemän som inte respekterar och tillämpar de mänskliga rättigheterna. Att en utbildningsorganisation ägnar sig åt systematisk diskriminering av äldre och även oliktänkande är ytterst allvarligt.

När skall politikerna i Malmö vakna? 

Artikeln: Klicka här!

Annonser
 

7 svar till “Orsaken till att Malmö ibland brinner?

  1. Lärare

    januari 25, 2009 at 1:31 e m

    Tommy!
    Jag respekterar att din grundståndpunkt är den du ger uttryck i din blog här. Men… i det här fallet håller jag till 100 % med rektorerna som har agerat alldeles korrekt om än för sent. Läraren i fråga har på många olika sätt inte klarat av arbetsuppgifterna. Elever har i många år uttryckt desperation kring situationen. Denna lärare bör således ej vara lärare. I övrigt har rektorerna ej missgynnat äldre lärare. De har till och med bett äldre lärare att stanna kvar på en högre procent när de gått i funderingar att gå ner i tjänst. Så, all heder åt dem.

     
  2. Wingren Tommy

    januari 25, 2009 at 3:29 e m

    Egentligen har jag som policy att inte kommentera de åsikter som kommer in, men här måste jag göra ännu ett litet undantag:

    Lärare!
    Läraren i artikeln har modet att gå ut med både namn och bild, vilket hedrar henne något oerhört, vilket inte du vågar i din kommentar.

    Sedan är det så att jag är mycket förtrogen med den förvaltning i Malmö det gäller och gissar att den uppkomna situationen haft ungefär följande förlopp:

    1. Läraren har metoder och ett sätt som skiljer sig radikalt från andra lärares.

    2. Elever uppmanas måhända att tänka själva och reflektera.

    3. Elever och möjligen deras föräldrar blir oroliga för betygen, vilka kanske blir för låga eftersom en del elever hellre klagar högljutt än jobbar efter de instruktioner de får.
    ( Och det lönar bevisligen sig eftersom de i regel får medhåll från andra vuxna på skolan, lärare och skolledning.)

    4. Skolledningen tar emot klagomålen utan att diskutera med aktuell lärare och samlar det på hög. Eventuellt skickar det till förvaltningsledningen.

    5. Ryktet går sedan bland kolleger att elever klagar över lärarens förmodade inkompetens. ( Elever tillåtts ju nu för tiden att betygsätta lärare och bedöma deras kompetens, som man i vanliga fall gör på lärarhögskolorna.)

    6. Det hela växer och växer.

    7. Läraren får färre och färre arbetsuppgifter och de flesta vet varför men ej den det berör.

    8. Samtidigt kan läraren få bra kursvärderingar och signaler från övriga elever för det är inte ovanligt att de som klagar är i betydande minoritet.

    9. När det slutligen blir uppmärksammat efter, som du skriver många år, kommer det som en chock för läraren och denne kan inte åtgärda saker och ting som eventuellt varit fel. Det är som man säger vardagligt: KÖRT.

    Jag vet att det är så det oftast går till på den här förvaltningen i Malmö och så får man inte behandla ambitiösa och engagerade lärare. Och jag hoppas innerligt att man en dag gör något åt ledningsstrukturen i Malmö och de chefer som inte håller måttet. För elevernas skull. De behöver kompetens med sig ut i livet och inte vetskapen om att de krossat ännu en seriös lärares arbete.

    Slutligen, du skriver: ”Denna lärare bör således ej vara lärare”. Läraren har varit lärare lika många år eller fler år än flera av de yngre kollegerna är gamla. Och jag vet att hon är en ytterst varm och empatisk lärare med fokus på elevernas bästa.

     
  3. Lärare

    januari 25, 2009 at 3:38 e m

    Tommy!
    Tyvärr, du har fel på punkt efter punkt. Utom att personen i fråga är mycket trevlig och empatisk. Det betyder dock inte att man funkar i sitt värv.

     
  4. Christer Fahlström

    januari 26, 2009 at 1:24 e m

    Antingen ljuger rektor Krister Wahlström på Pauli-gymnasiet, eller så har han bristande kunskaper om vad hans tre underrektorer sysslar med. Det är helt klart att man mobbat Marianne Teurneau när hon inte fick några timmar. Om hon nu är så dålig som signaturen lärare påstår, hur kan hon då fungera som vikarie, vilket väl får ses ansvarsfullt, eller hur? Speciellt som hon får hoppa in och ha ämnen som inte är hennes egna?

    Det finns ett flertal lärare som fått höra från dessa underrektorer att de lider av alzheimer, att de ser trötta ut, att de ofta är sjuka, att de inte hänger med osv. Och det märkliga är att det i de allra flesta fall är kvinnor som kommit upp i åren. Sedan finns det givetvis inställsamma favoriter.

    Man har gett en gymnastiklärare, naturligtvis kvinnlig och tillika med invandrarbakgrund, ett sådan schema, att avsikten är att knäcka henne. Varför? Jo, det finns yngre lärare som vill åt delar av hennes timmar.

    Den eller de underrektorer som frågat om alzheimer har gått över gränsen och har därmed visat sig klart olämpliga som arbetsledare. De bör omplaceras till andra uppgifter där de inte har personalledande funktioner.

    Det är skrämmande om detta är en allmänt förekommande kultur inom Malmös skolvärld. Det är dags att anmäla Malmö kommun till DO!

    70- och jobbar fortfarande som uppskattad medarbetare,
    gudskelov inte inom Malmös skolvärld

     
  5. Lärare

    januari 26, 2009 at 3:35 e m

    Det är så tragiskt att se dina kommentarer Christer. Du har så fel att jag inte vet om jag skall skratta eller gråta. Nämnda rektorer har höjt skolans resultat på ett fantastiskt sätt. Detta samtidigt som äldre lärare får höga lönepåslag och trivs på arbetet. Idrottslärarens schema är hur bra som helst. Sluta fabulera!

     
  6. Christer Fahlström

    januari 26, 2009 at 5:17 e m

    Svar till lärare!

    Det tycks vara du som fabulerar, för mig veterligen är det underrektorernas favoriter som fått de stora påslagen i lön.
    De övriga har fått nöje sig med mindre påslag har jag förstått.

    Du verkar överhuvudtaget inte känna till förhållandena på Pauli-gymnasiet. Ditt sätt att resonera får mig att undra om du överhuvudtaget är lärare? Är du för feg att ange ditt namn? Att använda personliga invektiv istället för att bemöta sakfrågan är mycket vanligt bland vänsterfolk!

    Tidigare lärare på Pauli-gymnasiet har hört av sig och tyckt att det verkligen var på tiden att någon berättade hur det verkligen går till! Det här har alltså skett under många år.

    Beträffande gymnastikläraren kan du ju fråga henne vad hon själv tycker!

    Du skriver att nämnda underrektorer höjt skolans resultat, på vilket sätt? En infekterad stämning i lärarkåren eller vad?

    Kan du förklara varför man över en natt vid 60-års ålder blir oduglig som lärare?

     
  7. Filippa Lundberg

    januari 26, 2009 at 7:24 e m

    Självklart finns det dåliga lärare som inte fungerar på sitt jobb, precis som på alla andra arbetsplatser. Som mamma till tonåringar tycker jag att det är förskräckligt att lärare som inte fungerar inte kan erbjudas en annan typ av tjänst.
    Min son hade t ex en lärare som i princip alla elever hade problem med. Ledningen hade samtal efter samtal med läraren men ingenting blev bättre. När man som förälder ville träffa läraren och diskutera de problem som min son upplevde, vägrade läraren att träffa mig. Han hänvisade till mailkontakt.
    Det visade sig att läraren hade valsat runt bland skolorna och varit lika hopplös överallt.
    Som förälder tycker jag att det är en katastrof att lärare som inte fungerar i sitt jobb, ska få fortsätta att undervisa. Det gäller ju våra barns framtid. Hade det varit en läkare som varit usel på att operera hade han/hon inte fått behålla jobbet, men lärare verkar inte gå att omplacera.

    MVH
    Filippa

     

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: