RSS

Ännu en historisk person drabbad av postum diagnos

18 Feb

charles-darwinphPsykiatrin nöjer ju sig som bekant inte med att sjukdomsförklara de flesta i sin samtid utan ägnar sig även åt att diagnostisera historiska personer, vilket väl borde vara omöjligt eftersom en diagnos lämpligen bör ske i ett nära möte med en patient. Men sådana ”futiliteter” behöver inte psykiatrikerna för att vara säkra på att förklara någon vara sjuk.

Idag berättar  Telegraph om en professor som menar att Charles Darwin led av Aspergers syndrom:

”Darwin, the author of On the Origin of Species which sets out the theory of natural selection, had an extraordinary attention to detail but had difficulties with social interaction, according to Prof Michael Fitzgerald of Dublin’s Trinty College.

Prof Fitzgerald believes that Darwin, who was born on Feb12, 200 years ago, was suffering from a behavioural disorder.

Today he will tell the annual meeting of the Royal College of Psychiatrists’ Faculty of Academic Psychiatry, and says Darwin was probably suffering from Asperger’s syndrome.”

I den somatiska disciplinen måste man i varje fall gräva upp liket för en diagnos, inte så för psykiatrin. 

Ni som vurmar för och försvarar psykiatrins benägenhet att sjukdomsförklara all sköns variation i den mänskliga populationen, får ni inte det minsta obehagskänsla inför detta?


 

Ett svar till “Ännu en historisk person drabbad av postum diagnos

  1. Mikael

    februari 20, 2009 at 7:17 f m

    Min åsikt är att när man skriver på sätet du gör så hjälper man psykiatrin på traven lite.

    Adhd är bara en pseudo vetenskaplig diagnos (som Harry Potter sammanställt?!) som symmer den riktiga kliniska sjukdoms diagnosen ‘Trauma stress’.

    Abc diagnoser är ett cirkel resonemang, men behålls eftersom man inte har andra sätt att benämna vissa olika fenotyper. Sen så vet dom inte hur man modifierar dessa felbetingade tillstånd, och botar problematiken ännu vetenskapligt.

    Men whatever. Adhd o Asberger är en lågbudget fenotyp indelning som pekar ut en viss genotyp. Hur som helst så vet dom att dessa genotyper är grunden för väldigt hög intelligens.

    Jag tror att psykiatrin tjyvlånar vetenskapliga upptäcker från genetik och sociobiologi, men läser dessa som en horoskop ställare läser astrofysik.

    Det är biokemi, genetik, sociobiologi, neurovetenskap som står för dessa upptäckter. Psykiatrin är så korkad när det gäller abc diagnoser och vem som är kan tänkas ha det, så att dom måste ha färdigstansade rättningsmallar till fenotyp testen som används idag. Många är t.o.m så dumma att dom inte förstår att testen är just för att fastställa som man har en viss genotyp, så att man inte gör bort sig och diagnostiserar in en trögskalle med oss andra.

    Ge mig juridisk tillåtelse och en spade, så kan jag bekräfta att Gallileo, Leonardo, Newton, Darwin, Einstein, Profeten Báha’u’lláh och lite andra historiska vetenskaps personer har samma mtDNA som mig, och samma genetiska alleler. DNA test är snabbt utförda, och deras DNA är relativt okontaminerat iom att dom flesta ligger i kryptor.

    Om man tittar på deras liv i helhet med val etc, deras personlighet och bedrifter så har man fenotypen. Med den så kan man fastställa till kanske 85% säkerhet genotypen hos individen.

    Innan vi hade DNA test, modern teknik osv så var genetik forskare bedriva vetenskap på det osäkra sättet. Idag så löser man det träffsäkert med 2000tals teknik snabbt.

    Men psykiatri är lika vetenskapligt som kyrkan och horoskop, så dom förlitar sig inte på nymoderniteter. Men det gör att jag kan driva med dom, för mitt eget nöjjes skull, så vad säga.

    Jag tar heder i att befinna mig i samma genotyp grupp som dom, och skulle vilja befästa mtDNA släkt arvet vetenskaplig å. Att trögskallar inom psykiatrin drar artiklar som den ovan, säger mest om dom själva, än mig, eller mina ”Släktingar”. När dom säger att jag har ett beteendeknep så, bollar jag tillbaka att dom klassas som förstånds handikappade alternativ primat apor om man sätter mitt IQ minimum som norm.

     

Kommentera

 
