RSS

Skolornas ständiga indirekta förakt för dysfunktioner

20 Jul

scornfulphDetta är den senaste i en lång rad exempel på att elever med dysfunktioner föraktas i skolverksamheten, utom när skolan kan få extra statsbidrag:

Skolan i Karesuando har inte uppfyllt kravet på elevens rätt till särskilt stöd. Det anser skolinspektionen som nu riktar kritik mot skolan.

Eleven hade tal- och lässvårigheter och föräldrarna misstänkte att det kunde bero på dyslexi. Men när de bad om extra stöd lyssnade inte skolan. Detta var när eleven gick i fjärde klass.

Under åren som följde fortsatte föräldrarna att begära extra stöd för eleven, men de tyckte inte att skolan lyssnade. I årskurs nio stod det klart att eleven inte skulle kunna få betyg i alla ämnen. Då anmälde föräldrarna skolan till skolinspektionen.” ( Norrbottenskuriren)

När skall riksdag och regering vakna? Detta är ju en hopplös situation eftersom skolorna kan fortsätta med sitt ointresse och förakt utan att något radikalt sker och då kan skolorna också fortsätta att kränka fler och fler elever på det här sättet.

Visserligen har Jan Björklund aviserat att skolinspektionen skall få mer muskler och kunna bötfälla och stänga skolor. Men gör det NU! Föräldrar till de här lidande barnen har fått mer än nog!

Inom parentes sagt, märker jag verkligen föraktet när jag arbetar med Dyslexia nätupplaga i mejl och brev som redaktionen får från vissa skolor och kommuner  i landet. Det är en minoritet av skolor och kommuner som uppvisar detta tråkiga beteende men tyvärr är de alltför många ändå.

Annonser
 
 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: