RSS

Nu blir det bara en notis, det där med dysfunktioner

26 Nov

Flera gånger har jag skrivit om och diskuterat det stigande ointresset från kommuner, som har det yttersta ansvaret för medborgarna, och från skolor när det gäller elever med olika former av dysfunktioner.

Nu tycks det dock vara så vanligt att elever med läs – och skrivsvårigheter inte får tillräcklig undervisning, att massmedia endast meddelar detta med en notis. Notisen idag i SDS pappersupplaga:

”En friskola i Malmö får kritik från Skolinspektionen sedan det uppdagats att en elev med skrivsvårigheter hänvisats till självstudier.”( s C9)

Vad hjälper den kritiken? Föga, eller inte alls. Det verkar vara så att kommuner och skolor kan strunta i alla de regler och lagar som gäller alla andra medborgare i vårt land. Vad sänder det för signaler?

Ännu ett exempel:

”Lagen innebär att friskolorna får ett snitt av hela kommunens skolhyror. Men i Vellinge gör den nya lagen ingen skillnad.

– Nej, vi betalar ju hela hyran både till kommunala och privata skolor. Då blir det på lika villkor, säger Carina Larsson (M), ordförande i M-nämnden.

Är det rätt att bryta mot lagen?

– Vi har tolkat det så att det går att göra ett undantag. Vi gör inte bara ett undantag för friskolorna utan för alla skolor.”

Artikeln: Klicka här!

Det är alltså rätt att bryta emot lagen om det tjänar de egna intressena. Tänk på det, om du är arbetslös eller fattig. Gå in och ta det, om du tycker det är rätt att göra så. Men ursäkta det går ju inte, det är ju bara kommuner som kan göra så. Endast kommuner och politiker har en laglös frizon!

Annonser
 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: