RSS

Tidig läsning. Ragnhild Söderbergh aktuell igen?

11 Dec

Man trodde att professor emeritus Ragnhild Söderberghs idéer om språkinlärning var glömd. Hennes professur i Lund är däremot ”begraven”, vilket är oerhört synd. Vi behöver nämligen mycken forskning i barnspråk.

Den som inte vet, var Söderberghs tanke att det mycket tidigt, i tre, fyra års åldern, skulle tränas för läsning med hjälp av lappar på objekten, t ex BORD, LAMPA.

Ett steg längre än det är väl: ”Lär din baby läsa”.  Så här förklarar en av förespråkarna för den här s k helordsmetoden:

Den metoden vi pratar om här brukar bl.a. kallas för ordbildsmetoden eller helordsmetoden och innebär att man snabbt visar ett kort med ett ord på för barnet. Detta är en mycket effektiv metod eftersom information som presenteras snabbt tas upp av den högra hjärnhalvan, vilket gör att barnet lär sig läsa eller memorera ordet omedvetet och lätt.

Denna metod att använda kort med ett ord på utarbetades av Glenn Doman. Han grundade 1955 ”the Institutes for the Achievement of Human Potential” och publicerade 1964 sin bok ”How to teach your baby to read”. Doman som är pionjär när det gäller forskning om hjärnans utveckling hos barn, tror att människan inte ens kommer i närheten av sin potentiella intelligens, eftersom hon inte utsätts för tillräcklig eller rätt stimuli redan vid mycket tidig ålder. Han säger bl.a. att ”Varje barn som föds har större potentiell intelligens än vad Leonardo da Vinci använde under hela sin livstid”.

Doman säger att undervisningen bör börja under det första året av ett barns liv, eftersom det är då som hjärnan utvecklas som mest. Ju mer den används, ju mer utvecklas den. Innan 5 års ålder kan ett barn väldigt lätt absorbera stor mängd information. Om barnet är yngre än fyra år är det lättare och mer effektivt och före tre års ålder ännu lättare och effektivare. Före två års ålder är det lättast och mest effektivt.

Doman poängterar också precis som alla andra förespråkare för denna metod att det måste vara roligt. Det måste vara på barnets villkor och det måste vara en lek. Att lära sig detta är för barnen en lek. Domans dotter, Janet Doman som tagit över efter sin far nämner att denna teknik är så effektiv eftersom det är föräldrarna eller någon annan närstående som lär barnet. Det är en lek i en mycket trygg miljö.”

Ja, vad tycker du? Skall man lära väldigt unga att läsa eller skall man vänta till första klass? Det kan vara en väntan som blir kostbar för barnet. Det är inte alls samma sak att lära det i skolan som att på ett lekfullt sätt lära det nästan själv.

Källa och länk: Klicka här!

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på december 11, 2009 i Dyslexi, Forskning

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: