RSS

Tänk att det i praktiken struntas så i elevernas inlärning och utveckling

07 Feb

I flera inlägg har jag riktat uppmärksamhet på hur kommunerna nästan helt struntar i elevernas inlärning och utveckling i den kommunala praktiska verkligheten. Som vanligt är det ju inte fina ord i olika dokument som räknas. Sådana välformulerade ord har varken elever eller föräldrar någon som helst nytta av när det inte märks i praktiken och i skolornas verksamhet.

Att kommunerna nästan helt struntar i det uppväxande släktet, har vi idag fått ytterligare ett bevis på. Det är lektorn i idrottsvetenskap, Ingegerd Ericsson, vid Malmö högskola och professorerna Patrik Grahn och Erik Skarbäck, vid Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp, som i SDS riktar uppmärksamhet på att kommunerna minskat på de gröna områdena i städerna:

”På 30 år från 1970 till 2000 sjönk den allmänna tillgängliga marken i tätorter, det vill säga torg, gågator och grönområden, från 40 procent till 31 procent och i de tre största städerna till 27 procent.

Forskning visar att klyftan mellan fysiskt aktiva och passiva barn har ökat. Färre grönytor kring bostadsområden får barn att röra sig mindre, vilket på sikt kan få allvarliga hälsokonsekvenser.” (Sydsvenskan, den 7 februari 2010)

Mer grönytor kan självklart hjälpa elever med olika former av bekymmer och minskade gröna ytor förvärrar naturligtvis deras problem:

”Flera studier visar att barn med omogen, otränad motorik behöver många tillfällen och möjligheter att öva sin grovmotorik. Skolans två idrottslektioner per vecka är inte tillräckligt. Det behövs mer motorikträning i skolan och en stimulerande och utmanande närmiljö för barns spontanaktiviteter.  (Sydsvenskan, den 7 februari 2010)

För varje dag blir det allt tydligare tycker jag: I praktiken struntas det helt i elevernas inlärning och psykiska hälsa. Från samhällsplanering på makroplanet till de kommunala förvaltningarna på mikroplanet. Det görs endast sådant som man måste och tyvärr knappt det.

Detta kommer att bli kostsamt för samhället på lång sikt eftersom vi vet att många elever med dysfunktioner, som till exempel läs- och skrivsvårigheter, kan hamna i svårigheter senare livet.

Artikeln: Klicka här!

Annonser
 

Ett svar till “Tänk att det i praktiken struntas så i elevernas inlärning och utveckling

  1. Lars Hörnfeldt, fysiker

    mars 2, 2010 at 5:45 f m

    Ökade bokstavs-störningar kanske beror på mindre grönyta? Plus mindre
    rörelse pga PC/TV. Bör jämföra plats/tid för ADHD resp grönyta-utveckling.
    Se även: Så räddas rofylld natur
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.12938713

     

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: