RSS

Mobbning måste först rensas bort från vuxenvärlden!

10 Feb

Det jag skall skriva och kommentera idag kanske du kära bloggläsare tycker är lite konstigt, men om du tänker efter är det nog inte det.

Jo, det gäller Elisabet Höglund som varit en av tre programledare i TV4:s Förkväll. Hon säger följande till Expressen:

”- Jag blev inkallad till ett rum på plan två och såg direkt att hon skulle säga något allvarligt, säger hon och rösten stockas.

– De sa att de ville att jag skulle ta en så kallad ”timeout”. Men det brukar ju i praktiken betyda att man har fått sparken. De ville att jag skulle ta timeout från måndag, men varför ska jag vara här tre dagar till?

Det var ett knivhugg. Eller ett sabelhugg. Ett yxhugg. Nu går jag hem sa jag, och så gick jag. För gott.” (Expressen den 10 februari 2010)  Artikeln: Klicka här!

När det gäller rasism och mobbning har TV4 slagit sig för bröstet och velat vara med i olika galor och kampanjer emot rasism och annan diskriminering. Nu visar det sig att kanalen själv ägnar sig åt åldersdiskriminering. Den fyrtio år yngre programledaren, Carin da Silva, föredras eftersom hon sägs dra fler yngre tittare.

Reaktionerna är starka på detta:

”När jag deltog i programmet nyligen så var just Elisabet den som ställde frågorna till mig, hon var så överlägsen i studion, inget att snacka om. Mycket trevlig och ödmjuk dessutom,”skriver Fadde på sin blogg.” Artikeln: Klicka här!

Amelia reagerar också mycket starkt:

”mappie”-galans initiativtagare Amelia Adamo rasar över åldersdiskrimineringen: – Kvinnor över 59 år är inte intressanta ur reklamsynpunkt. Jag har till min stora förtvivlan sett Elisabets krympande roll.

Hon tycker att ”idioterna” som tror att livet tar slut efter en viss ålder ska tänka om.” Artikeln: Klicka här!

Anledningen att jag tar upp detta här är att jag menar att vuxenvärlden måste sopa rent framför egen dörr innan man försöker göra något i grunden åt mobbningen i skolan. Det finns mycken mobbning i vuxenvärlden. Kan vi rensa bort den eller är det omöjligt?

 

Etiketter:

Kommentera

 
