RSS

Missuppfattningen att jämställa dyslexi med blindhet sprider sig

02 Mar

Svenska Dyslexiföreningen och Dyslexiförbundet FMLS(tidigare endast FMLS) har länge starkt propagerat för inspelningar för dyslektiker istället för text. Vad som förvånat och delvis skrämt mig under de drygt tjugo år som jag följt dessa organisationers agerande är att de inte med kraft kämpat för att alla skall kunna ta del av texter. Detta har självklart välkomnats av allt fler aktörer som ser att de kan få betydande inkomster på detta.

(Dyslexiförbundet FMLS har t o m hånat mig här på bloggen för min inställning i det här, vilket gjort att jag inte förnyat mitt medlemskap. De har för övrigt hånat mig sedan jag startade Dyslexia 1994. Kränkningen här på bloggen var endast den berömda droppen. Jag återkommer till detta vid ett senare tillfälle eftersom jag har mycket avslöjande uppgifter om den ”intresseorganisationen”.)

Den här inställningen har verkligen spridit sig och fått ett verkligt genomslag. Så här skriver Landstingen och regionerna i samverkan,  Råd om vård på webben och telefon:

”Taltidningen kan man använda om man inte kan eller har svårigheter att ta del av skriven text, exempelvis om man har synskada, afasi eller dyslexi.”

Vilka svårigheter har då dyslektiker med att läsa? Jo, de kan läsa men det tar i regel längre tid än för ”normalläsaren”. Det betyder dock absolut inte att de kan jämställas med den som har någon form av synskada. Jag förvånas över att den med dyslexi vill rida på en så allvarlig dysfunktion som synskada och blindhet när de ingalunda har en sådan på något sätt likartad dysfunktion.

Jag tar gärna del av vad du som har dyslexi och du som är förälder till en dyslektiker, tycker om dessa mina synpunkter på organisationer som kämpar för att den med dyslexi skall bli ännu mer handikappad än vad som är nödvändigt. Mejla mig gärna på tommy.wingren@dyslexia.se.

 
 

Kommentera

 
