RSS

Ny bok – dyslexi och kändisar

10 Mar

Ny bok om kändisar och deras dyslexi:

”Mina bästa sidor är ordblinda, UR:s förlag, där nio kända och framgångsrika svenskar från delvis helt olika branscher skriver om sin dyslexi.”

De sedvanliga missuppfattningarna visavi dyslexi, naturligtvis:

Vissa begåvningar synes följa med dyslexin, t. ex. kreativitet, initiativförmåga, överblick, förmåga att se ur olika perspektiv, kompensationsförmåga, konstnärlighet m.m. Bokens författare har alla lyckats vända sina begränsningar till styrkor. I Mina bästa sidor är ordblinda berättar de hur.” Källa: UR: s  s k pressrelease.

Dessa begåvningar har inget med dyslexin att göra.

Reportage om detta i radion och Petters upplevelse av läs- och skrivsvårigheter, ungefär samma upplevelse för kändisar  som för s k vanliga människor och deras dyslexi: Klicka här!

Mer om detta och en analys i ett kommande nummer av Dyslexia nätupplaga. Läs den om du vill veta mer på djupet. Besök vår webbutik.

 
2 kommentarer

Publicerat av på mars 10, 2010 i Diagnos, Dyslexi, Kändisar och dyslexi

 

Etiketter:

2 svar till “Ny bok – dyslexi och kändisar

  1. Robban

    mars 10, 2010 at 11:59 f m

    Hej Tommy
    Har sedan tidig ungdom läs och skrivsvårighet. Tack vare kompensatoriska hjälpmedel så funkar det rätt bra idag! På 60 talet så var det bara personer som utagerade och följaktligen fick uppmärksamhet. Oftast fick dessa en smäll och en rapport till föräldrarna. Föräldrarna var i regel olyckligt drabbade av egna problem. Du vet äpple och päron. Jag däremot satt tyst och tittade ut från fönstret och minimaliserade mig själv som dum i huvudet, något som även min far påpekade. Mobbingen var en vardag för mig.

    Efter 10 år i grundskolan, jag gick om 8 klass, så började jag jobba. Samtidigt utvecklades mina muskler och bodde i en liten stad och det blev en hel det återgällda smällar. Att nypa till någon som är puckad kändes oerhört befriande men det var bara döskallar som var elaka mot andra utsatta personer som fick ett par feta smällar.

    När jag sedan mognade så insåg jag utagering med hjälp av våld inte fungerar. Man kan även vara att sakligt och föra en debatt och respektera en annan persons åsikt.
    Visst är jag bitter på skolsystem i min uppväxt men blir än mer bedrövad av att det inte hänt speciellt mycket. Dagens skola har mobbing, okunniga lärare och oförmåga att fånga upp de personer som har ett psykiskt funktionshinder.

    Det som bedrövar mig mest är den politiska/ intellektuella debatten som har svårighet att sakligt föra fram sin åsikt och konstruktivt lösa problemen. För mig är verbal pajkastning bara ett annat sätt att förtycka eller ha en översittarattityd och dessa personer behöver nog mer än fet smäll.

    Idag 50 år senare så kan jag sammanfatta din näst intill hypomaniska agerande, som ett tydligt bevis på intellektuell demens.

    Det var kul att kolla på Google, ditt namn har 12.400 träffar och Christopher har 36.500 så du har långt kvar till att synas och hörs i debatten.

    Jo, jag glömde en sak. Jag har diagnosen BP och ADD men jag är inte diagnosen, jag har bara ett förhållningssätt till den.

    En vårhälsning från västkusten.

     
  2. Wingren Tommy

    mars 10, 2010 at 5:38 e m

    Hej själv Robban!
    Antalet träffar på Internet är väl inte synonymt med kompetens. Om det är Christopher Gillberg du syftar på, så är en del träffar synonymt med det brott som Gillberg gjort sig skyldig till. Eller gör det inget att framträdande personer när det gäller dyslexi inte endast är okunniga i sakfrågan utan dessutom inte drar sig för att begå kriminella handlingar för att dölja ett möjligt vetenskapligt fusk?( Om du söker på Tommy Wingren får du för övrigt även träffar på personer som har samma namn som jag.)

    Sedan skulle jag vilja ha en förklaring till den här kommentaren:

    ”Idag 50 år senare så kan jag sammanfatta din näst intill hypomaniska agerande, som ett tydligt bevis på intellektuell demens.”

    Den förstår i varje fall inte jag, vilket du möjligtvis tolkar som att jag är tämligen korkad. Det bjuder jag på i så fall.

    Du skall också veta en sak: Utan mitt grundade av Dyslexia 1994 hade vi inte haft tidskrifter som Dyslexi och Läs & Skriv idag. Det är dock beklagansvärt att dessa tidskrifter inte lever upp till min höga ambitionsnivå på sådan litteratur som jag hade då. De har nämligen betydligt mer resurser än vad vi har på Dyslexia nätupplaga!

    Behöver du hjälpmedel även för att läsa? Synd i så fall!

    Har du mött dagens dyslektiker i skolan och sett hur dessa mår? Det har nämligen jag!

    Vänligen
    Tommy

     

Kommentera

 
