RSS

Verkliga skolalternativ saknas nog i det svenska skolväsendet idag

25 Apr

I dagens DN på debattsidan gör fyra kända profiler, bland annat komikern och skådespelaren Maria Lundqvist(tror jag i varje fall) ett viktigt inlägg i diskussionen kring eventuell lärarlegitimation. Det påpekar att det numera saknas en erkänd waldroftutbildning:

Under några år fanns det också möjlighet att genom Lärarhögskolan i Stockholm och Waldorflärarhögskolan utbilda sig till lärare och förskollärare med waldorfpedagogisk inriktning.

Tyvärr är det inte längre möjligt att påbörja en waldorflärarutbildning på högskolenivå. Med regeringens föreslagna yrkeslegitimation för lärare blir behovet av en lärarutbildning med waldorfpedagogisk profil ännu tydligare. Annars riskerar waldorfskolorna på sikt att stå utan legitimerade lärare. ( Dagens Nyheter den 25 april 2010)

Artikeln: Klicka här!

Inte minst är det väsentligt med flera alternativ för elever som har särskilda pedagogiska behov. Sådana verkliga alternativ saknas tyvärr nog idag. Och det är bra att kända personer utnyttjar sitt kändisskap på ett så här bra sätt.

Annonser
 

7 svar till “Verkliga skolalternativ saknas nog i det svenska skolväsendet idag

  1. Take Knol

    april 25, 2010 at 10:10 f m

    Varför skulle en utbildning godkännas som saknar alla former av vetenskapligt stöd. En utbildning som bara baseras på böcker av en guru som inte var särskilt bevandrat i pedagogik eller psykologi? Jag hade väntad mig en bättre analys av läget av någon som påstår sig hålla på med någon sorts vetenskap.

    Läs och lär: http://www.su.se/content/1/c6/03/81/12/Protokoll_LUN_18_juni_2008.pdf

    Jag hade väntad mig en mera kritiskt hållning av dig till en i stort sätt pseudovetenskapligt rörelse.

     
  2. Wingren Tommy

    april 25, 2010 at 10:21 f m

    Vilken utbildning och undervisning/pedagogik har enligt dig gediget vetenskapligt stöd?

     
  3. Take Knol

    april 25, 2010 at 11:22 f m

    Gediget är kanske att tar i, men det används material där det finns belägg i olika studier för att det är gynsamt för barns utveckling. I waldorf-fallet finns inga som helst belägg för 7-årscykeln, reinkarnation, personlighetstyperna och andra rent ut sagt fantastiskta påståenden.

    En annan fråga, tycker du att det är politiken som ska bestämma vad som är vetenskap? Är det en demokratiskt fråga om till exempel homeopati är sant eller falskt?

     
  4. Wingren Tommy

    april 25, 2010 at 3:51 e m

    Nej, du hade tydligen ingen pedagogik som du anser vara vetenskapligt förankrad utan helt allmänna resonemang, som kan gälla vilken pedagogik som helst. Och du har nog inte så mycken kunskap om waldorfskolor som du ville påskina från början. Waldorfpedagogiken är nämligen skild ifrån antroposofin:

    ”i kurserna får antroposofin stort utrymme, men eleverna i waldorfskolorna undervisas inte i antroposofi. Den finns endast hos läraren som en livshållning.”
    ( Maltén, ”Vad är kunskap”, s 53)

    Professorn i pedagogik, Bo Dahlin, som granskat waldorfskolan:

    ”Viktigaste ingredienserna
    Hantverk, det konstnärliga och fantasin är de största och viktigaste ingredienserna i waldorfpedagogiken, tycker Bo. Genom att få uttrycka sig estetiskt låter man barnen mogna i de utvecklingsstadier de befinner sig i. I tidiga år lever barnen mer i känslan och en fantasivärld och inte så mycket i det kognitiva. Så därför tilltalar man inom waldorfpedagogiken fantasin i barnet. Man skyndar inte på vilket gör att barnen får mer att stå på senare i livet.”

    Nej, jag anser inte att åsikter skall styra vetenskapen och ej heller fördomar som du har gentemot sådant som inte faller dig i smaken från en helt privat horisont. Jag ser nämligen din inställning till de här seriösa föräldrarna, som ytterst nedlåtande. Föräldrar som ser att en annan pedagogik än den gängse, fungerar för just deras barn.

     
  5. Take Knol

    april 25, 2010 at 4:58 e m

    Ja, det går ju alltid att hitta fina rapporter av antroposofer som skriver positivt om waldorfskolan, men därmed blir det ingen bra rapport. Dessutom med ett värdelöst och intet sägande citat ur den rapporten.

    Det finns waldorfinspirerade skolor som fungerar utmärkt precis som det finns waldorflärare som är utmärkta pedagoger trots en undermålig utbildning. Det ger sammanlagt ingen anledning att återinföra en undermåligt vetenskapligt utbildning. Sedan att lärarutbildningen borde förbättras är inte heller en ursäkt för att godta ännu sämre utbildningar. Två fel gör inte ett rätt.

    Det kan aldrig vara meningen att politiken går in och styr en högskola att hålla i en utbildning med undermåligt kvalitet. Vill antroposofiföreningen ha en godkänt utbildning får de väll ta fram en kursplan med bättre kvalitet.

     
  6. zooey

    april 25, 2010 at 6:48 e m

    Bo Dahlin är antroposof och medlem av antroposofiska sällskapet. Den studie han gjorde var ingen granskning. Det var ett beställningsuppdrag från antroposofiska stiftelser. De hade kontrollen över hur studien genomfördes — och, som sagt, de som anlitades var synnerligen positivt inställda till antroposofin och waldorfpedagogiken.

    Det är antroposofin som gör waldorf till waldorf, och det är faktiskt rätt naivt att tro något annat. Att antroposofer gärna målar upp en annan bild är inte så underligt. De brukar ofta också hysa ståndpunkten att antroposofin korresponderar till gängse vetande. Att den antroposofiska synen på barnets utveckling är i enlighet med den gängse synen, exempelvis. Så är dock inte fallet.

     
  7. Wingren Tommy

    april 25, 2010 at 7:14 e m

    Menar du då, zooney, att en professor kan misstänkliggöras enbart på grund av att denne har en viss religiös, filosofisk eller politisk inriktning? Då skulle då innebära att en statsvetare inte vetenskapligt kan undersöka det parti som denne själv röstar på och sympatiserar med.

    En seriös forskare lägger sådant åt sidan i den vetenskapliga gärningen. Om du dock menar att Dahlin fuskat i sin rapport, bör du bevisa det och anmäla honom.

    Har du samma uppfattning om Ida Obermans forskning:

    ”The results of the private school Waldorf school
    surveys suggest that these schools instill a particular
    set of attitudes that educators may find very
    valuable. The schools instill critical thinking, a concern
    for global issues, and an emphasis on relationships
    with others. My case studies of four urban
    public schools indicate that public Waldorf methods
    schools start off slowly on standardized tests,
    but their test results catch up by the 8th grade. In
    math, Waldorf students may even jump ahead of
    their peers. My interviews with teachers and officials
    indicate that the early emphasis on confidence,
    joy, and meaning, rather than specific skills, helps
    account for these results.”

    Själv verkar du vara långt ifrån neutral och objektiv när det gäller waldorfpedagogik. Kan du då på ett bra sätt bedöma pedagogiken med den inställningen?

     

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: