RSS

Nytt dyslexiprogram på Kunskapskanalen, UR, gräver ej på djupet

04 Maj

Igår sändes Niklas Hylands nya program TEMA:Dyslexi på Kunskapskanalen. Jag hade stora förväntningar på programmet och Hylands initiativ är mycket bra. Men dessvärre var det nästan som vanligt. Bland annat två professorer, Martin Ingvar och Mats Myrberg, fick framträda som experter i programmet. De drog då sådant som de alltid brukar säga och Ingvar kritiserade skolorna och lärarutbildningarna. Inga kritiska frågor ställdes till dessa herrar. Att t ex hela deras argumentation är hämtad från främst professor emeritus Ingvar Lundberg och att de skulle kunna förklara mer exakt vad dyslexi beror på och exakt hur man skall åtgärda den.

Dyslexiförbundet FMLS och deras Inger Rålenius var på plats och hade samma svar som alltid: Hjälpmedel!

Obskyra metoder och välkända, gamla metoder som den Witting-inspirerade Rydaholmsmodellen, presenterades men kommenterades knappast kritiskt av några experter. Det var främst dyslektiker som fick kommentera dessa, som inte lär hjälpa utan enbart skänker dyslektiker ett falskt hopp.

Att Hyland och hans team inte kan eller inte vågar gräva mer i dyslexiforskningen är otroligt synd. Det sänds ju ändå i en kanal som har gott renommé och som är populärt på landets skolor.

Hoppas Niklas Hyland tar åt sig av kritiken så att vi får se mer djuplodade program i framtiden. Då kan vi nog få reda på varför det ser ut som det gör på dyslexiområdet.

Att det sedan var en person som medverkade vilken hade samma namn som jag och som liknande mig, kan vi lämna därhän.

Se programmet: Klicka här! Det är tillgängligt fram till och med den 3 november 2010. Återkom sedan gärna med ros och ris.

Annonser
 

2 svar till “Nytt dyslexiprogram på Kunskapskanalen, UR, gräver ej på djupet

  1. Tobias

    maj 25, 2010 at 7:02 f m

    Hej!

    Du kritiserar vad man man gör och inte görför dyslektiker. Jagvill gärna veta vad du tycker man ska göra.

     
  2. Wingren Tommy

    maj 25, 2010 at 7:13 f m

    Tobias!
    Programmet ovan kritiserar jag eftersom man inte gräver på djupet när det gäller dyslexiforskning. Man tar till exempel för givet att Ingvar och Myrberg är dyslexiforskare utan att ha granskat deras bakgrund och varför de blev utnämnda till professorer och inte var det för omfattande dyslexiforskning.

    Över huvud granskas inte svensk dyslexiforskning alls och så vitt jag vet finns det inga upprepade försök till exempel. Detta som är så grundläggande och väsentligt
    i all annan forskning, ständig kritiskt tänkande och upprepade försök.

    Ta Rydaholmsmodellen som exempel. Där anser man att det räcker om det görs utvärdering av en professor, Martin Ingvar. I annan forskning kräver man minst två oberoende utvärderingar till.

    Det allra viktigaste är att vi får en dyslexiforskning värd namnet, då kan vi också vara säkra på vad som kan göras i skolan. Där är vi inte riktigt ännu.

     

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: