RSS

Fler och fler skolor tycks får kritik av Skolinspektionen. Hjälper det?

07 Maj

Igår var det dags igen att en tidning rapporterar att en elev med behov av särskilt stöd inte fått det bemötande och den hantering som denne har rätt till. Den här gången var det Norra Skåne som skrev bland annat:

Skolinspektionens bedömning är att skolan visserligen följt upp insatserna men brustit när det gäller utvärderingen. Detta kan ha inneburit att det inte funnits tillräckligt med underlag för att kunna göra en tillräcklig och korrekt bedömning av stödinsatserna. Skolinspektionen menar också att när en åtgärd inte visar sig ha önskad effekt måste nya åtgärder utarbetas och prövas.

I åtgärdsprogrammen framgår det att målet är att eleven ska få godkänt i samtliga ämnen. Däremot framgår det inte hur skolan ska stötta eleven så att han uppnår dessa mål.
Skolan har även brustit när det gäller att utarbeta åtgärdsprogram. Något sådan finns inte i samband med den extra undervisning i kärnämnena som gavs i slutet av förra terminen. Skolinspektionen anser inte heller att skolan har beaktat andra möjligheter för eleven att tillgodogöras sig utbildningen i fysik och kemi innan beslutet om anpassad studiegång fattades.(Norra Skåne,de 6 maj 2010)

Det verkar vara fler och fler skolor som får kritik av Skolinspektionen. Men den kritiken kan kommunen, i det här fallet Osby kommun, som bekant strunta i. Skolinspektionen har inga som helst sanktionsmöjligheter, vilket vi på Dyslexia nätupplaga fått bekräftat i en intervju med Skolinspektionen, så frågan är om deras kritik verkligen hjälper. Dyslexia 1/2010-Klicka här!

Hela artikeln i Norra Skåne: Klicka här!

Annonser
 

Ett svar till “Fler och fler skolor tycks får kritik av Skolinspektionen. Hjälper det?

  1. Ulla Haraldsson

    december 2, 2010 at 8:20 e m

    Hörde idag att elever utreds och blir felplacerade i särskolan Vad Skolverket inte förstår är att den kommunala skolan har alldeles för lite resurser Fastän Skolverket har varit på skolan och inspekterat så struntar den nya rektorn totalt i deras kritik Även om vi lärare säger till att vi speciallärare resp sva-lärare ska arbeta med det vi är utbildade för och anställda fsom, så får vi bara hoppa in o vikariera Att varje elev skulle få rätt resurs måste föräldrarna begära för inte ens rektorns chef eller utbildningsledarna följer upp hur skolorna använder de små resurser som tilldelas utan att kontrollera underlaget Av 22 elever i en klass i ett invandrartätt område behöver minst 12 elever sva-undervisning samt minst 10 spec-undervisning och där brister det Resurserna baseras INTE på elevernas behov utan på kommunens sparkrav hela tiden. Ingen kan man överklaga till Vi lärare sliter häcken av oss och skulle behöva jobba dubbelt så mycket som vi redan gör för att eleverna ska nå de nationella målen. Men dygnets timmar skulle inte räcka till då 45, 5 timmar per vecka räcker inte oftast blir det mellan 50 – 60 timmar och man känner sig ändå otillräcklig. Återförstatliga skolan så att vi får de resurser som barnen behöver!!!! Alternativet är att låta dem som inte hänger med gå 2 år i varje klass. Som det är nu har man en spridning på elevkunskap från år 2-5 i en 5:a och de stackarna som ligger på år2-nivå kommer ju aldrig ikapp.
    Snart pensionär

     

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: