RSS

Amanda talar om det som ingen annan vågar: Mobbning av dyslektiker

25 Okt

Det finns många starka unga tjejer och killar i vårt avlånga land. Amanda Thyr från Trönö är en sådan hjältetjej. Hon fick ett uppdrag:

”Amanda Thyr, som går i åttan på Vågbroskolan, hade fått i uppgift att skriva en krönika.

Det blev en insändare i stället, där hon skrev om alla glåpord som haglade på skolan och hur hon blev retad för sin dyslexi. Och hon ville få den publicerad.
Det var viktigt för henne att namnet fanns med.

– Jag ville visa vad jag kände, och jag tänkte att det kanske skulle kunna hjälpa andra som har liknande problem, säger Amanda.” (www.helahalsingland.se)

Amanda har sedan med all rätt, blivit hyllad för sitt mod i flera insändare. Och jag undrar: Skall det hela tiden krävas modiga unga tjejer och killar för att detta faktum, mobbningen av elever med särskilda behov, innan de kära intresseorganisationerna reagerar. Var i himlens namn är ni? I väntan på nästa bidrag från staten kanske?

Ja, ursäkta mig men jag blir upprörd när jag tänker på intresseorganisationerna som endast vill ha penningar. Till vad?

Läs om Amanda: Klicka här!

 
2 kommentarer

Publicerat av på oktober 25, 2010 i Diagnos, Dyslexi, Intresseorganisationer

 

2 svar till “Amanda talar om det som ingen annan vågar: Mobbning av dyslektiker

  1. Bengt-Erik Johansson

    oktober 29, 2010 at 5:22 e m

    Citat
    ”…innan de kära intresseorganisationerna reagerar. Var i himlens namn är ni? I väntan på nästa bidrag från staten kanske?

    Ja, ursäkta mig men jag blir upprörd när jag tänker på intresseorganisationerna som endast vill ha penningar. Till vad?”

    Detta var bland det roligaste jag läst…
    Tack Tommy för att du förgyller min vardag.
    Min fredag är fulländad…

    Med önskan om en trevlig helg.
    Bengt-Erik Johansson
    Förbundsordförande
    Dyslexiförbundet FMLS

     
  2. Wingren Tommy

    oktober 30, 2010 at 9:58 f m

    Att göra ett sådant infantilt inlägg i en sådan här viktig fråga säger allt om er i Dyslexiförbundet FMLS. Jag hoppas innerligt att fler får upp ögonen.

    Eftersom jag inte finner er i Dyslexiförbundet FMLS seriösa, kommer jag inte att publicera fler inlägg ifrån er. De kommer att tas bort.

     

Kommentera

 
