RSS

Bristande läsförståelse kanske ett generellt problem

11 Nov

Nya Wermlands-Tidning rapporterar att trafikskola och trafiklärare säger så här om läsförståelsen hos de unga:

”– Problemet är nog en blandning av motivation och läsförståelse. Jag möter många elever i 18-årsåldern som inte vet hur de ska läsa och ta till sig fakta och ändå har de då ofta pluggat under hela sitt liv. Det här är ett allt mer påtagligt problem, säger Bea Hansen och får medhåll från Lisa Dalgren.
– Det handlar inte om personer med dyslexi, ADHD eller några andra inlärningssvårigheter utan är ett generellt problem, säger hon.

Hela artikeln; Klicka här!

Om de här farhågorna stämmer, så kanske läsförståelsen blir ett generellt problem i framtiden.  Vi hoppas naturligtvis inte det men vi kan ju fundera över vad denna trend kan bero på, som den här trafikskolan har märkt bland de unga.

 
3 kommentarer

Publicerat av på november 11, 2010 i Läsandet

 

3 svar till “Bristande läsförståelse kanske ett generellt problem

  1. the choosen

    december 7, 2010 at 6:15 e m

    jo jag har skrivit några arga meddelanden på facebook i eran blogg..
    det verkar som ni har glömt bort att hjälpa oss som har problem med
    siffror och tal såssom duskalkuli ?

    jag har det själv och tänker lite grann är det bara för att kungen själv har dyslexi ´som man mer gör reklam för istället för duskalkuli!!!!!!!!!

     
  2. the choosen

    december 7, 2010 at 6:20 e m

    ursäkta min arga fråga men jag vill bara visa att glöm inte bort oss som har duskaluli och det bara verkar som om ni eller nån har glömt bort det…..

     
  3. Wingren Tommy

    december 7, 2010 at 7:17 e m

    Jag förstår din frustation. Men vi har skrivit om dyskalkyli också, men mest om dyslexi eftersom det är just det som jag är expert på.

     

Kommentera

 
