RSS

Viktig frågeställning i ännu nyare nummer på väg ut

29 Dec

Ett nytt nummer av Dyslexia nätupplaga har precis kommit. Men även 8/2010 är på väg ut. Vi är nämligen försenade i utgivningen. Tyvärr!

En viktig frågeställning i nya numret, 8/2010 med anledning av att ställa diagnos:

Diagnos för vem – samhället eller eleven?

Häng med i denna diskussion om dysfunktioner som är så väsentlig för nästa generationer av aktiva människor. Skall fler och fler bli handikappade av en profession som många gånger inte gör sitt bästa eller ens är utbildade för uppgiften? Vilken skada kan inte dessa göra?

 

5 svar till “Viktig frågeställning i ännu nyare nummer på väg ut

  1. Sofia

    januari 25, 2011 at 8:48 e m

    Hej!
    Med tanke på att du förkastar alla högutbildade yrkesgrupper som utreder dessa barn och ungdomar, skulle det vara väldigt intressant att få en förklaring på hur du ser på t ex ADHD och dyslexi. Menar du att dessa dysfunktioner inte finns? Eller vilken är ”din teori”? Vad orsakar dyslexi och ADHD enligt din mening? Vem borde utreda dessa barn och ungdomar om inte logopeder eller psykologer och dylikt?
    Och förresten, vad har du för yrke?

     
  2. Colaflaskan

    mars 7, 2011 at 7:55 e m

    Vilken överraskning att just denna kommentaren (från Sofia) ”inte har hunnit” besvaras av herr Wingren…

     
  3. Wingren Tommy

    mars 7, 2011 at 8:02 e m

    Ja, varför är inte den besvarad?

     
  4. Colaflaskan

    mars 9, 2011 at 9:14 e m

    Jag skulle gärna vilja veta det. Precis som Sofia skriver dömer du ju ut ett flertal (oftast väldigt kompetenta) yrkesgrupper hårt, och generaliserar man så grovt som du gör så måste man ju även kunna svara på hur man tycker det borde vara istället, eller?

    ”Skall fler och fler bli handikappade av en profession som många gånger inte gör sitt bästa eller ens är utbildade för uppgiften?”

    Är DU utbildad att göra den bedömningen?

     
  5. Wingren Tommy

    mars 10, 2011 at 6:55 f m

    Colaflaskan!?
    Först måste ni två föregå med gott exempel och ta reda på fakta om mig och Dyslexia nätupplaga. Ni tycks inte ens ha följt denna blogg där jag berättat om min kompetens eller läst i efterhand och inte läst Dyslexia nätupplaga.

    Vad har ni själva för kompetens att bedöma mina inlägg? Är ni forskare? Det framgår ej heller. Därtill vågar varken ”Colaflaskan” eller Sofia framträda med hela sitt namn.

    Så: Ni verkar inte själva så seriösa, därför tar jag inte upp min tid att besvara era oseriösa kommentarer. Det har jag helt enkelt inte tid med, så detta blir min slutreplik.

    Jag får också påminna om att detta är en blogg där jag som redaktör för Dyslexia nätupplaga bloggar lite mer informellt med tankar och reflektioner om inlärningssvårigheter. Med tanke på de e-post jag får träffar jag ofta väldigt rätt. Det hade varit bra dock om fler sa ifrån om det här.

     

Kommentera

 
