RSS

Experter på läs- och skrivsvårigheter?

08 Jan

Dagens Nyheter hävdar att Ulla Föhrer och  Helena Bross  är experter på läs- och skrivsvårigheter. Det får mig att tänka: När är man egentligen expert?

Föhrer är leg logoped och har medverkat tillsammans med andra i olika dyslexiprojekt. Är man expert då? Bross är lågstadielärare, författare och dyslektiker. Är man expert då?

Ja, bestäm själv kära läsare.

Vad skriver då dessa ”experter” om på DN:s debattsida? Jo, det sedvanliga att dyslexi är förknippat med att inte kunna läsa fort nog och att man därmed behöver ljudböcker, precis som de blinda, vilket jag envist hävdar är en fullkomlig katastrof för någon som verkligen behöver läsa mer än någon annan. De skriver nämligen:

”Trots att vi i dag kan gå in i varje bokhandel och köpa ljudböcker och trots att många vandrar omkring med mp3-spelare fulla med ljudfiler, är det fortfarande ovanligt att elever får sina läroböcker i inläst form.”

De menar med andra ord: ”Du, lilla vän. kan ju inte läsa som alla andra, så lyssna på en ljudbok  istället”. När man vet att vi alla läser i olika takt, vissa läser snabbt andra sakta. Varför är det ett så stort problem?

Artikeln: Klicka här!

 
2 kommentarer

Publicerat av på januari 8, 2011 i Dyslexi, Forskning

 

2 svar till “Experter på läs- och skrivsvårigheter?

  1. Tuve Wässing

    januari 9, 2011 at 9:40 f m

    Hej!
    Som en erfaren NO lärare men usel ”dyslexilärare” uppfattade jag DN artikeln
    mycket positivt och tänkte ”den här skall jag klippa ut och spara”.
    Ditt inlägg och problematisering gjorde mig förvirrad, artikeln som det verkar känns för en ämneslärare helt rätt men jag har sett Nicklas Hylands ”långa”
    diskussions program på UR och har förstått att det som vanligt finns olika tänk
    kring elevers dyslexihanterande.

     
  2. Torhild Kunkka

    januari 12, 2011 at 12:50 e m

    Hej!
    Det låter som du helt har missat poängen med artikeln i mina öron. Jag kan inte se att det någonstans i artikeln står att eleverna med läs- och skrivsvårigheter ska HELT övergå från att läsa till att lyssna på ljudböcker.
    Hur kan ljudböcker, talsynteser osv som hjälpmedel vid ren kunskapsinlärning vara fel?

    Du som har sån lång erfarenhet inom ämnet om läs- och skrivsvårigheter kan väl hålla med om att det finns MÅNGA elever med läs- och skrivsvårigheter som tappar intresset för läxläsningen och skolan just för att det tar så lång tid och så mycket energi att lära sig varje minsta lilla sak. Att då få möjligheten att istället lyssna sig till kunskapen kan väl omöjligtvis vara fel?
    Som jag förstår dig måste ALLA elever med läs- och skrivsvårigheter läsa sig till allting, för det är just det de behöver? Ont ska med ont fördrivas?

    Sen säger varken jag eller artikelförfattarna att eleverna med läs- och skrivsvårigheter helt ska sluta läsa, det vore enbart korkat.

    mvh
    Torhild Karlsson

    ps. ang. ”expert”-frågan är jag rätt säker på att det är DN som gett artikelförfattarna titeln. Jag tror knappast att de själva ser sig som några självutnämnda experter på ämnet. Tidningar gör så för att ge tyngd åt sina artiklar. Common sense.

     

Kommentera

 
