RSS

Att håna och skämta om och med dyslektiker

04 Jun

Helle Klein har gjort det.  Leo Lagercrantz gjorde det senast i morgonsoffan hos Nyhetsmorgon i fyran. Håna den som har läs- och skrivsvårigheter. Särskilt anmärkningsvärt att Klein gjort det eftersom hon numera är präst.

Det allra senaste hånet har blivit anmält:

”Mannen lider av dyslexi – en funktionsnedsättning som i hans fall yttrar sig i vissa skrivsvårigheter. I ett mejl till en facklig representant förhörde han sig om en kurs i svenska som skulle ges till anställda med annat modersmål än svenska.

Även om doktoranden har svenska som modersmål ansåg han sig vara kvalificerad på grund av sina språkliga tillkortakommanden. I mejlet till facket råkade han särskriva ett ord och felstava ett annat – något den facklige representanten gjorde sig lustig över i sitt svar till mannen:

”Med anledning av din sär skrivning i subject line så ser jag tydligt att du också behöver en ’svenska kurs’, dvs det är diskriminering att du inte får erbjudandet. Jag tycker att det skulle vara trevligt om en lång hårig sjuk sköterska kunde hålla i kursen.”

– Jag tog väldigt illa vid mig när jag läste hans mejl. Så där beter man sig bara inte, säger doktoranden till DN.se.

Den fackligt ansvarige säger till DN.se att mejlet var menat som ett skämt.” (Dagens Nyheter den 3 juni 2011)

Jag anser att en facklig representant som inte känner till den här problematiken bör verkligen inte ha något som helst förtroende!

 
5 kommentarer

Publicerat av på juni 4, 2011 i Dyslexi

 

5 svar till “Att håna och skämta om och med dyslektiker

  1. Stig Palm

    juni 7, 2011 at 12:33 e m

    Jag håller med den facklige representanten?
    Hur i helsicke kan en dyslektiker komma så långt som att vara doktorand? Minikunskap är att vara godkänd i svenska språket beträffande stavning? Doktorand i vad då?
    När sedan den facklige representanten, skriver ett brev till och säger att han skämtade borde detta räcka som ”ursäkt”? Hur överkänslig får någon vara?
    Hela historien är trams. Fråga Kungen som lever med detta varje dag.

     
  2. Wingren Tommy

    juni 7, 2011 at 5:07 e m

    Mycket tråkigt att du håller med om att håna andra och att göra narr av den som har en dysfunktion, Stig. Du verkar inte heller veta vad som gäller för dyslektiker i skolan. Du skriver nämligen ”Minikunskap är att vara godkänd i svenska språket beträffande stavning?”. Skolverket skriver nämligen följande på en sådan fråga på sin hemsida: ”I grundskoleförordningen och gymnasieförordningen finns en bestämmelse som säger att läraren har möjlighet att bortse från enstaka mål som eleven ska ha uppnått om det finns särskilda skäl för detta. Med särskilda skäl menas att eleven har ett funktionshinder av något slag. Den här bestämmelsen har kommit till för att alla elever ska ha möjlighet att gå igenom grundskolan med godkänt resultat och kunna gå vidare i sina studier”.

    Därtill finns det inte något sådant som rättstavningsprov på gymnasiet. Det är och förblir ett korkat krav! Av flera skäl, du kan ju försöka gissa varför det är urdumt.

    Doktoranden var ej heller inom en disciplin som handlar om språk, om det var det du menade.

    Jag behöver inte fråga kungen. Jag vet det ändå bra mycket bättre än vad du tycks göra. Läs på innan du gör en sådan här okunnig kommentar, Stig!

     
    • Stig Palm

      juni 7, 2011 at 5:20 e m

      Jag har respekt för funktionshinder.
      Just det, doktoranden behövde inte vara språkligt funktionshindrad och var vad jag avsåg. Fick lära mig nu att det går till så numera.
      Jag höll inte med om att håna eller vad du nu menade?
      Det fackliga ombudet hade, enligt mig, redan bett om ursäkt i sin okunnighet. Darav tyckte jag det hela blev trams med att anmäla till DO. Något får väl tålas? Jag är mindre bra i sport och har väl blivit ”hånad” en eller annan gång för detta. Men vad då?

       
  3. Peter Fat

    juni 7, 2011 at 8:37 e m

    Fast nu var det ju först och främst särskrivningar de hånade: sådant som inte har med dyslexi att göra. Särskrivning är ren dumhet och inte acceptabelt på doktorandnivå.

     
  4. Wingren Tommy

    juni 9, 2011 at 9:16 f m

    Stig Palm
    Din senaste mer återhållande kommentar ser jag som en indirekt ursäkt. Men detta förstår jag inte:

    ”Just det, doktoranden behövde inte vara språkligt funktionshindrad och var vad jag avsåg.”

    Doktoranden hade dyslexi, d v s var språkligt funktionshindrad.

    Peter Fast
    ”Fast nu var det ju först och främst särskrivningar de hånade: sådant som inte har med dyslexi att göra.”

    Varför skulle inte dyslexi ha med särskrivningar att göra?

     

Kommentera

 
