RSS

De neuropsykiatriska diagnoserna förvirrar mer än de hjälper, tycks det

05 Maj

Med anledning av de neuropsykiatriska diagnoserna och deras i mångas ögon välgörande verkan, läste jag detta i Aftonbladet. En förtvivlad mamma frågar:

”Jag är en desperat mamma nyss 40 fyllda som undrar hur jag får min tioårige son att lyssna på mig och göra som jag säger? Han har diagnosen adhd, och är extremt svår att tas med.[…]Har ansökt om all form av hjälp som står till buds utan framgång. Vad gör jag?”

Och får svar från Aftonbladets s k Nanny:

”Du måste fortsätta att söka hjälp, för er situation kommer att bli allt mer ohållbar. Finns inte hans pappa till hands har du rätt till avlastningsfamilj. Adhd räknas inte som funktionshinder, vilket autism gör. Men det finns andra rättigheter.(Min markering med fet stil.)

Du måste ingående förklara hur situationen ser ut. Berätta din oro över att det bara blir allt värre. På BUP vet de att det är just tioåriga killar som oftast placeras i fosterhem. Kan ni få ett ungerande (sic!) stöd kanske detta kan undvikas. Annars kan det ­råda stor risk att din son kommer hamna i fel sällskap eller i utanförskap.”

Vad är detta? Jag anser att det är ett utmärkt bevis på hur förvirrat det är med alla neuropsykiatriska diagnoser som var och varannan svänger sig med. En förtvivlad mamma blev säkert en förvirrad mamma. Vad hjälper diagnoserna henne på en likaledes förvirrad och rörig neurologisk diagnos-arena konstruerad av psykiatriker som vill ha så många patienter och så mycket i inkomst som möjligt?

Än en gång, vilka är förlorarna? Just det. Barn och ungdomar som är annorlunda och deras familjer!

Länk: Klicka här!

 
1 kommentar

Publicerat av på maj 5, 2008 i ADHD, Diagnos, Forskning

 

Ett svar till “De neuropsykiatriska diagnoserna förvirrar mer än de hjälper, tycks det

  1. Rakel

    juli 13, 2008 at 2:43 e m

    Tror inte det var diagnosen som förvirrade.

    Verkar snarare vara frånvaron av hjälp som är den springande punkten. En diagnos utan adekvat uppföljning är självfallet inte det bästa.

    Sedan vet vi alla att det kan finnas kritiker av diagnoserna som heldre vill att barnen dricker specialjoxade elexir än att de får en adekvat vård. Vi får väl vänta och se om det kommer några bättre healingmetodik från alternativt håller eller om det bara kommer kritiskt gnällande.

     

Lämna en kommentar